Close
Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #28

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Er was eens een rivier uitgelezen. Een stukje uit mijn Goodreads-recensie luidt “In het begin waren de vele personages misschien wat verwarrend, maar al heel snel kruipen ze onder je huid. Het mistige natte rivierleven en the Swan waar iedereen zich komt verwarmen aan de verhalen.” Mooie samenvatting lijkt me.
  • Een nieuwe serie historische detectives die zich afspelen in Tudor Engeland begonnen. Dissolution van S.J. Sansom is het eerste boek over advocaat Matthew Shardlake. Hij moet een onthoofding oplossen in een klooster dat Cromwell wil sluiten. Het is meer detective dan historisch, en hoewel ik de eerste pagina’s geen wow-gevoel had, nam het verhaal me halverwege wel helemaal mee. Dus wie graag detectives leest en dat eens over een ander tijdperk wil doen: aanrader!
  • Na het succes van boek 1 over een aantal Britse pioniers in Australië ging ik meteen verder in deel 2 ‘de verre kolonie‘. Een nieuwe generatie aan het woord en enkele nieuwe personages. Opnieuw heel wat perspectieven en verhaallijnen boordevol actie, drama & romantiek. Deel 3 gaat niet lang op zich laten wachten denk ik.
  • Dissolution was het 30ste boek van het jaar en De verre kolonie werd nummer 31. Hiermee heb ik dus mijn Goodreads challenge van 2019 behaald. Dit jaar zal ik waarschijnlijk niet de 40 aanraken zoals in 2018, maar niettemin ben ik enorm blij dat ik in dit drukke jaar toch tijd heb gevonden om zoveel te lezen.

Gekeken

  • De eerste aflevering van ‘De twaalf’, nog eens een Vlaamse serie en eentje die ik wel wil uitkijken.

Meegemaakt

  • Een tripje geboekt naar Rijsel/Lille in de kerstvakantie. Eindelijk nog eens weg, jihaa! Geen idee wat we er gaan doen voorlopig, maar ik denk dat het daar wel leuk is?
  • Hier en daar een extra dagje verlof om te compenseren dat er in de verlengde weekends van november toch ook weer werd doorgewerkt aan #projecthuis. Daar zitten jullie dan met jullie Instagram Stories waarvoor ik geen tijd heb om ze te bekijken hé.
  • Naar een museum geweest (nl. Hof Van Busleyden in Mechelen). Het eerste met de Museumpas die ik voor mijn verjaardag heb gekregen, bedoeling is om daar wel regelmatig over te bloggen. Het was een hele fijne dag!

Uitkijken naar

  • Lille/Rijsel in de kerstvakantie
  • That said komt mijn niet zo toffe periode eraan: de kerstperiode. Yep, ik ben geen kerstmens. Dus ik kijk uit naar mensen die daar niet zo opgefokt over doen in mijn buurt, danku!

Geblogd

Hoe was jouw maand?

 

 

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #27

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Het volgende boek uit de bibbox was ‘het land achter de horizon’ van Tamara McKinley. In dit boek volgen we twee Britse families tijdens de ontdekking en kolonisatie van Australië. Ik vond dit een enorm fijne kroniek. Met korte hoofdstukken en wisselende perspectieven. Het zit allemaal goed in elkaar, hier en daar misschien wat cliché, maar het tempo ligt hoog. Het is het eerste deel van een trilogie en jawel, ik haalde het tweede deel alvast uit de bib :). Aanrader!
  • Aangezien onze bib door de werken even dicht was pakte ik nog eens een boek uit de kast. Ik koos daarbij eindelijk voor ‘Een lied voor Achilles‘ van de geprezen Madeline Miller. Het is een moderne hervertelling van de Ilias van Homerus, over de oorlog om Troje. Maar dan met een focus op het verhaal van Achilles, vertelt vanuit Patroclus. Dat het dramatisch eindigt weten we allemaal. Maar Miller maakt van het oude Griekse werk een zeer toegankelijk en modern boek. Ook een aanrader!
  • Op de trein lees ik een tussendoortje ‘lang leve de koning‘, komt ook uit de bibbox. Is blijkbaar een tweede deel van een reeks over een adellijke familie in het Edwardiaanse tijdperk (vlak na de dood van koningin Victoria). Ik vind het eigenlijk niet zo geweldig tot nu toe. Het volgt de Austentraditie van rijke mensen die niets te doen hebben en zich dan zorgen maken om banaliteiten. Het is niet zo goed geschreven.
  • Begonnen in ‘Er was eens een rivier‘, zeer benieuwd!

Gekeken

  • Seizoen 3 van Victoria. Love love love.
  • Peaky blinders begonnen met het lief, seizoen 1, jawel. Let’s see of we ook zo’n die hard fans worden.

Meegemaakt

  • Een voorstelling klassieke muziek, op uitnodiging van een klant. Speciaal. Uit de comfort zone. Ik wachtte heel de tijd tot er iemand begon te zingen… Ik probeerde me echt bij de piano te houden ook. Het is soms zo moeilijk om je gedachten daar volledig bij te houden. Fijne ervaring.
  • Een eerste leuke groepsopleiding gegeven aan wat klanten. Viel heel ongelukkig samen met buikgriep. Timing, dat kan ik wel zenne. Ook fameus slecht gevoeld dus en heel erg moeten doorbijten.

Uitkijken naar

  • Rust en genezing
  • Nog meer opleidingen voor klanten
  • Leuke dingen

Geblogd

Hoe was jouw maand?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #26

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Wekenlang heb ik genoten van het 7de deel van Outlander, een echo in de tijd. Wat mij betreft was dit weer een goede oude Outlander met fantastische karakterontwikkeling aan een fijn kabbelend rustig tempo. En ja, mega cliffhangers op het einde :o. Toch wel wat spijt wanneer ik gisteren de laatste bladzijde omsloeg.
  • Het eerste boek uit de bibbox was Stella Maris, een verhaal dat zich afspeelt op een schip. We leren drie Ieren kennen die hun land ontvluchten tijdens de grote hongersnood in 1847 (de grootse Europese humanitaire ramp van de laatste eeuwen trouwens). Het verhaal is eigenlijk best goed, maar ik vond het niet goed geschreven. Te droog, te afstandelijk, dus gemengde gevoelens.
  • Momenteel ben ik bezig in het tweede boek van Robert Harris over Ciceron, Lustrum. Ondertussen is Cicero consul en staat hij voor heel wat uitdagingen.

Gekeken

  • Seizoen 5 van Vikings uitgekeken en wat mij betreft had het een heel satisfying einde. Er gingen eens niet 5 van mijn favoriete personages dood. De historische verhaallijn in Engeland blijft jammer genoeg wel met de haren getrokken.
  • Seizoen 3 van Victoria staat klaar op de digibox om aan te beginnen. Benieuwd!

Meegemaakt

  • Heel wat bouwdagen
  • Een fijne driedaagse aan zee, om er zo toch even tussenuit te zijn
  • Openmonumentendag in Leuven, want zo nerdy ben ik ook wel én ja ik was de jongste uit het publiek vaak… 🙂

Uitkijken naar

  • Cross, het is weer zover, het nieuwe crossseizoen is begonnen
  • Enkele daagjes vakantie tussendoor
  • Het einde van de ruwbouwwerken
  • Niet zo veel leuke dingen op de planning momenteel eigenlijk…

Geblogd

Heb jij fijne plannen deze maand?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #25

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

De 25ste editie al! Laten we er maar snel aan beginnen!

Gelezen

  • Afgelopen maand was ik in de bib op zoek naar het tweede boek van Robert Harris over Cicero (nadat de eerste mijn lijstje met zomertips haalde), maar dat stond er niet. Pompeii stond er wel en dat doet natuurlijk ook een Romeins belletje rinkelen. Het gaat over Attilius, die verantwoordelijk is voor het aquaduct van de Baai van Napels. Bij zijn aankomst blijkt zijn voorganger verdwenen en dreigt er een watertekort. De eerste pagina’s voelde ik het niet, want ik had me op Cicero ingesteld en het ging ineens over aquaducten en hoe die in elkaar zaten. Maar langzaamaan wordt de spanning opgebouwd. Ik wist al veel over de uitbarsting van de Vesuvius, maar het blijft boeiend om er om over te lezen, zeker omdat Plinius De Oudere een van de belangrijkere personages is. En Harris weet er ook nog een leuk en spannend fictieverhaal rond te vertellen.
  • Eleanor Van Aquitanië vergezelde me in Roemenië. Elizabeth Chadwick (toch wel een veelgeprezen historische romanauteur, schreef namelijk een trilogie over deze koningin van Frankrijk en Engeland en duchess van Aquitanië. In het eerste deel, the summer queen, trouwt ze op haar 13 met de kroonprins van Frankrijk en trekt ze op kruistocht. Ik had hoge verwachtingen van Chadwick en ze heeft me niet teleurgesteld qua verhaal. Ze beschrijft echt heel goed de periode en zet de personages realistisch neer. Ze argumenteert ook haar historische keuzes achteraf in haar noot. Maar die schrijfstijl! Het heeft 300 pagina’s lang geduurd voor ik me er had overgezet. Vanuit derde persoon en dus heel afstandelijk, wisselende perspectieven zonder logica, tijdsprongen. Dat kan beter. Gemengde gevoelens dus en twijfels om deel 2 te lezen, want het verhaal was wel echt goed.
  • Onze stadsbib houdt renovatiewerken en dat betekent dat ze massa’s boeken even moeten opbergen en jammer genoeg overschakelen naar een minibib. Gelukkig was ik bij de 100 gelukkigen die voor 9 maanden een bibbox van 10 boeken mag adopteren. Je kon een genre kiezen en ik koos voor historische romans, een niet zo populaire keuze dus mocht ik eentje meenemen. De komende tijd lees ik zo wat oudere en onbekendere historische boeken. De inhoud viel alvast reuze mee en is wat uit de comfort zone. Spannend!

Gekeken

  • Het allerlaatste seizoen van Poldark speelt op de BBC en ik zit nog in ontkenningsfase dat het het laatste is. Zoals altijd duurt het een aflevering of twee voor je de nieuwe personages in je hart sluit, maar ondertussen zit ik er helemaal in. Maar het is niet het laatste seizoen hoor! Toch?

Meegemaakt

  • Een heel fijne zomervakantie in het verassende Roemenië.
  • Een toffe stadswandeling in Leuven met de collega’s.
  • Gewerkt aan #projecthuis, naast de ruwbouw, zijn we nu ook aan de elektriciteitsplannen beland. Keuzes, jongens, zoveel keuzes!
  • Van de zomer bucketlist is het volgende al afgevinkt: een natuurwandeling, onze roadtrip en een namiddag gezelschapsspelletjes. Oh ja, en ik ging één keer naar de BBB al. En ik kocht één broek. Nog werk aan de winkel dus.

Uitkijken naar

  • Enkele dagjes vrij rond mijn verjaardag, dat komt wel goed met die bucket list zo.

Geblogd

En welk boek ben jij aan het lezen deze zomer? Of ben je een serie aan het bingewatchen?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #24

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Iene Miene Mutte van M.J.Arlidge (maar dan in het Engels). Omdat ik echt nood had aan een makkelijk treinboek. Het is zo’n typische detectiveserie waarin hoofdpersonage Helen Grace komaf moet maken met demonen uit het verleden terwijl een seriemoordenaar steeds twee mensen voor een verschrikkelijke keuze stelt. Been there, done that en daarom ben ik absoluut geen thrillerlezer. Maar deze kon me wel boeien tot het einde en het is echt moeilijk om de dader te raden. Alleen vond ik de diepgang door de steeds wisselende perspectieven wat ontbreken. Ik kon niet echt een klik maken met de personages.
  • Pagan Lord, het 7de boek in de Saxon series van Bernard Cornwell. Over de strijd met de Denen in Engeland tijdens de 9de en 10de eeuw. Het was lang geleden dat ik verder las in deze serie en dit boek was echt beter dan het vorige. Ik heb genoten. Over deze periode komt nog een #History Nerd online ook.
  • Mijn nieuwe treinboek is het vervolg op de fantasy/ het magisch realisme uit de beer en de nachtegaal. The girl in the tower speelt zich deze keer voornamelijk af in Moskou en is makkelijker om te volgen omdat je de wereld die Arden schept al wat kent. Ik wou dit vervolg niet te lang laten liggen om goed te kunnen volgen.

Gekeken

  • Ik zit weer Suits te kijken, ik denk seizoen 6, maar ben niet helemaal zeker. Het laatste seizoen komt er bijna aan in Amerika dus heb nog wat in te halen.
  • Q2 is gestart met het uitzenden van seizoen 5 van Vikings. Eindelijk! Want dit is het eerste seizoen met Jonathan Rhys Meyers. En alleen al voor zijn stem (en ja hij mag er ook zijn ^^) ben ik aan de buis gekluisterd.
  • De trailer voor het 5de en laatste seizoen van Poldark. Nog maar 20 keer ofzo. #Fangirl

Meegemaakt

  • Ferm ziek geweest. Maar echt. Het is me het jaar van het ziek zijn wel. Gelukkig ook wat rust kunnen nemen.
  • Nog altijd heel wat gesprekken op het werk. Maar het gaat wel echt de goede richting uit!
  • Gaan suppen met de collega’s tijdens de hittegolf. Ik had me nog eens uitgesloofd om een teambuilding in elkaar te steken en het was meer dan geslaagd. Topavond!
  • Het vakantieritme sluipt er stilaan ook in. Door het mooie weer en minder volk op kantoor.
  • Een avondje in Antwerpen, Zurenborg, met een topvriendin.

Uitkijken naar

  • Mijn eigen vakantie naar Roemenië!!!!!
  • Meer mooi weer. Meer terrasjes. Meer ijsjes.

Geblogd

Hoe is jouw zomer?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #23

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Niet bijster veel wegens een heel drukke maand. En mijn treinboek was best een klepper. The king’s curse van Phillipa Gregory vertelt het verhaal van Margarat Plantagenet Pole. Een ware Tudorroman die heel wat gebeurtenissen beslaat. Margaret heeft een interessant leven geleid, alleen wist Gregory het jammer genoeg niet altijd even interessant te houden. Ik heb het gevoel dat ze steeds minder goede boeken aflevert. En dat ik me dus een tijdje ga richten op andere historische auteurs.
  • Mijn huidig thuisboek is er nog eens eentje over het Oude Rome en daar geniet ik altijd zo van. Imperium is het eerst boek van Robert Harris over Cicero. Het wordt wat afgedaan als een juridische thriller. Wat ik misschien wat overdreven vind, maar er zitten heel wat leuke stukken in en ik kan de Latijnse nerd in mezelf weer wat naar boven halen ;).

Gekeken

  • De eerste twee afleveringen van Gentleman Jack, de nieuwe zondagavondfictie op BBC. Het gaat over Anne Lister in de 19de eeuw. Zij is grootgrondbezitter en voor de vrouwen. Beetje een speciale stijl tot nu toe en ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Meegemaakt

  • Drie dansshows afgewerkt en daarmee ook mijn 19de dansjaar afgerond. Zoals altijd was dat een pittig weekend met blauwe knieën en spierpijn tot gevolg.
  • Veel gewerkt aan #projecthuis, zoals je al kon in lezen in dit bericht. Dat zorgde voor betrekkelijk minder self-care deze maand.
  • Dat zorgt ook voor wat ziektekiemen momenteel. Jammer genoeg
  • Weer heel wat gesprekken op het werk. Goede gesprekken. Maar ook wel het besef dat we nog allemaal wat meer voor elkaar moeten zorgen.

Uitkijken naar

  • Etentjes en leuke sociale dingen
  • Een dagje verlof
  • Again. Rust en een gezond lichaam

Geblogd

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #22

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Omdat lezen met momenten noodgedwongen op een laag pitje komt te staan koos ik voor een boek uit de eigen kast, dan is er minder druk om deze uit te krijgen. De kroon is een historisch mysterie ten tijde van de reformatie in Engeland onder Henry VIII. Voor mij lag de focus op het verhaal en de personages eerder dan de historische setting die ik door en door ken. Ik vond vooral de personages echt goed uitgewerkt, maar het is geen boek dat me heel lang gaat bijblijven denk ik. Wel een ideaal boek voor deze drukke periode.
  • Ook op de trein koos ik voor iets minder moeilijk. De Schotse gevangene is het derde en laatste deel uit de Outlanderbijserie over Lord John. In dit boek speelt Jamie voor het eerst een hoofdrol en het leest dus als een trein. Ook al is het duidelijk een bijserie en schittert Gabaldon iets minder dan bij de Outlanderboeken zelf.
  • The bear and the nightingale is een lukrake keuze uit de bib. Het speelt zich af in Rusland en dan heb je mij meestal al mee. Het is fantasy, maar lichte fantasy gelukkig (ik lees eigenlijk nooit fantasy). Gaat over een meisje met een speciale gave zodat ze demonen ziet. Het is gebaseerd op Russische folklore. De eerste pagina’s nemen me wel meteen mee in het verhaal. Ik ben benieuwd wat er nog komt!

Gekeken

  • Weinig. Ik ben Poldark seizoen 4 aan het herbekijken ter voorbereiding op het 5de en laatste seizoen *snif snif*.

Meegemaakt

  • Drukte en stress. Schrijf ik wel mooi over mijn rode vlaggetjes, maar er zijn er een aantal aanwezig momenteel. Project huis, het werk, dansoptreden in zicht en een opleidingstraject na het werk zijn wat te veel allemaal momenteel. Op de tanden bijten even!
  • Veel dansrepetities.
  • Dus ook niet veel andere speciale dingen vrees ik :s. Sorry het is een saaie editie, I know.

Uitkijken naar

  • RUST
  • Beter weer
  • En verder is er ook al een vakantie geboekt voor juli. Een roadtrip in Roemenië. Transsylvanië meer bepaald. Het land van Dracula. Best hard uit de comfort zone, want ik ben chauffeur van dienst. Maar dat is nog net wat te ver om echt al naar uit te kijken.

Geblogd

 

 

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #21

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Nog steeds bezig in deel 3 van de Millenniumtrilogie. De conclusie nadert en ik weet niet of ik mentaal al klaar ben om afscheid te nemen.
  • In Parijs las ik Noord van Sien Volders, je weet wel, de vrouw van Lieven Scheire. Ik denk niet dat ik een negatieve review van dit boek heb gelezen. Sorry, maar dan zal de mijne de eerste zijn. Ik vond het ontzettend melodramatisch, cliché en helemaal geen originele schrijfstijl zoals iedereen dat verwoordde. De schrijfstijl was ontzettend inconsistent en de personages allesbehalve sympathiek. Het boek was dun en alles werd snel afgehaspeld. Enfin, geen fan hier. Overrated much vind ik.
  • Ik ben dan toch eindelijk eens begonnen aan een klassieker. Rebecca van Daphne Du Maurier. Gothic romance wordt het genoemd. Voorlopig is het nog wat wennen en heel inleidend allemaal, maar ben benieuwd of het terecht is dat dit boek de tand des tijds heeft doorstaan. Het leest alvast heel vlot voor een klassieker.

Gekeken

  • Eindelijk begonnen aan Baptiste. Ik vind het één grote mindfuck en heel wat lijnen door elkaar precies. Ik kijk dus liever niet te veel afleveringen na elkaar. Maar goed gemaakt alweer. Ik ben fan!

Meegemaakt

  • Project huis is begonnen en dat heb ik geweten. Er is veel minder tijd voor rust in mijn hoofd. En om boeken uit te lezen, laat staan series te bingen. Maar het loopt goed voorlopig en dat is het belangrijkste.
  • Vijf dagen Parijs. Het was zalig! Ik had helemaal niet verwacht dat Parijs een stad voor mij zou zijn. Want groot, veel verkeer en brede boulevards (en dus helemaal niet meer middeleeuws) en dure winkels en weet ik veel wat allemaal. Maar ik vond het een verrassend fijne stad met veel mooie en rustige plekjes. Belleville en Montmartre zijn by far mijn favoriete wijken.
  • En dus ook één dag naar Versailles. Daar komt ooit een super enthousiaste post over online, of twee. Zoveel foto’s! Nee echt, paleizen en kasteeltjes, ik doe dat zo graag en zeker als ik vrij veel ken van de geschiedenis die zich daar heeft afgespeeld, zoals in Versailles. Ik vond het fantastisch. Gelukkig was het er ook niet te druk. En ik moet nog eens terug. Ah ja!
  • Verder nog heel wat leuke dingen zoals een quiz gewonnen (dat stond op de bucket list), het lief gaan aanmoedigen op de 100km run en genoten van de zon in de wellness.

Uitkijken naar

  • Geen grote dingen gepland voorlopig dus het is uitkijken naar de kleine dinges des levens. Rust. Zon. Gezellige momentjes met vrienden en het lief.
  • Het einde van 40 dagen bloggen. Want ik ben niet meer mee, sorry voor mijn weinige/late reacties alvast. Ik probeer zo veel mogelijk te komen lezen en reageren. En al die korte berichtjes zijn mijn ding sowieso ook wat minder want dan weet ik precies niet wat reageren.

Geblogd

Hoe was jouw maand?

 

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #20

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Ik las eindelijk Quiet van Susan Chain, over de kracht van een introvert in een wereld vol extraverte idealen. Ik moet Susan heel veel credit geven over hoe respectvol en wetenschappelijk onderbouwd ze dit boek heeft neergepend. Echt, chapeau. Verder vond ik het een grote tegenstelling, voor mij werden er te veel openstaande deuren ingetrapt. Ik heb namelijk sowieso al een sterke interesse in persoonlijkheidskenmerken en een achtergrond in sociale wetenschappen en heb dus maar weinig bijgeleerd jammer genoeg.
  • En ja, ik zit helemaal in de Millennium-trilogie ondertussen. Ik las het tweede deel nog maar net uit. Dit keer focust het verhaal zich op Lisbeth Salander en haar achtergrond, en naast een inleiding die precies niet echt bij de rest paste, was ik helemaal mee. Tot de laatste bladzijde op het puntje van mijn stoel (allez bed eigenlijk). Alweer bezig met deel 3 trouwens ;).
  • Op de trein zit ik verdiept in een historisch boek over Catherine De Medici, the Devil’s Queen. Renaissance Italië blijft ontzettend boeiend en dit keer gaan we dus ook naar Frankrijk. Ik las al eerder iets over Catherine, maar met een focus op de Bartholomeusnacht, dus ik vind het fijn dat dit boek bij haar jeugd begint. Kalogridis is ook gewoon een fijne historische schrijfster die veel weet over Italië.

Gekeken

  • De laatste aflevering van het tweede seizoen van The medici’s. Ik lijk nu helemaal in een Mediciperiode te zitten en dat is misschien ook wel zo. Fascinerende familie die zoveel successen en ook zoveel tegenslagen heeft gekend. Dit seizoen was misschien iets minder dan het eerste, maar de seizoensfinale was echt denderend.
  • The white princess, eindelijk, ook al vond ik het boek van Gregory wat minder en zitten er historische foutjes in. Een serie over The Tudors gaat er altijd in.
  • De Mol is begonnen jongens, ik heb er zin in! Ik kijk eerder voor de zotte proeven dan om de mol op te sporen trouwens. Zo goed gemaakt.

Meegemaakt

  • Veel te veel stress voor het teambuildingsweekend met het werk. Ik organiseerde het mee en zou als enige van de organisatie het weekend zelf ook aanwezig zijn. Dus ja volle verantwoordelijkheid enzo. Een nachtmerrie de week voordien waarin alles fout liep hielp ook niet echt.
  • Maaaaaar. Het weekend was fantastisch! Alles verliep vlot en de activiteiten was een schot in de roos (boksen en een spelwandeling). De slaapplaats was beter dan op de foto’s en het was gewoon heel fijn. Het regende en er was een storm, maar dat zijn bijzaken. Wegwaaien en wakker worden van de wind ’s nachts, dat is toch geweldig? (Ik wil zomer!!!!)
  • Florence+The Machine in het Sportpaleis, want joehoe wat kan die zingen zeg. Zelfs als ze wat ziekjes is. Wat een energie. Florence is de meest zweverige kant van mezelf trouwens. Af en toe moet dat kunnen hé. Hold on to each other and say that you love each other, guys.

Uitkijken naar

  • Parijs <3. 5 dagen Parijs! Smijt jullie tips maar in de comments!
  • En Versailles. Ik bedoel, bucket list material hé!
  • Een MBTI-sessie op het werk. Tja, je bent een persoonlijkheidsnerd of je bent het niet.
  • Het moment dat niet langer alles en iedereen naar natte hond ruikt. Beter weer dus.

Geblogd

Hebben jullie nog iets goeds gelezen/gekeken/meegemaakt?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #19

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Ik las ‘The marriage game‘ van Alison Weir over Queen Elizabeth I. Ik was zwaar teleurgesteld in dit boek, niet zozeer omwille van het verhaal, al vond ik dat oppervlakkig en de personages heel inconsistent, maar vooral door de schrijfstijl. Ik las al vaker iets van Weir, maar in dit boek heeft ze haar schrijftalent even aan de kant geschoven ofzo. Heel jammer, het blijft zoeken naar een boek over Elizabeth dat ik wel goed vind.
  • Je hebt misschien al door dat ik de laatste tijd wat boeken heb gelezen die ik achteraf gezien niet zo goed vond. Daarom koos ik nog eens voor een totaal ander genre en voor het boek dat het laagste stond op mijn TBR, in die zin dat ik hem er het eerst aan heb toegevoegd op Goodreads (ergens in 2013 ofzo). Ik las ‘mannen die vrouwen haten‘ van Stieg Larsson, deel één uit de bejubelde Millenniumtrilogie. Geen dun boek, maar ik ben er letterlijk door gevlogen. Ik wist nog een aantal dingen van de film, maar zeker niet veel meer. Het is zo vlot geschreven en gewoon een goed verhaal. Net geen 5-sterren boek omdat er een deel van het verhaal me wat minder lag. Het was lang geleden dat ik nog zo genoten heb van een boek en deel twee ligt al klaar.
  • Op de trein las ik het eerste deel over de Medici’s, de befaamde familie uit Firenze. Ik dacht dat er een link was met de gelijknamige tv-serie, maar dat bleek niet zo te zijn. Het boek is nogal oppervlakkig met korte hoofdstukken en niet echt een samenhangend plot. Ik vond het dus wat tegenvallen, al las het wel vlot (typisch voor Italiaanse schrijvers) en was ik er dus snel door. Maar ik ga niet meteen de vervolgdelen lezen.
  • Ondertussen ben ik bezig in ‘Life after life‘ van Kate Atkinson. Prijzen gewonnen en heel wat mensen uit mijn omgeving vinden het goed. Ik was tijdens de eerste 50 bladzijden absoluut niet enthousiast, moest wennen aan de schrijfstijl waarbij iedereen elkaar met de voornaam benoemd, ook de kinderen hun ouders. Vreemd. Maar nu ik rond de 200 pagina’s ver ben kan ik alleen maar zeggen dat ik in het verhaal zit en dat het intrigeert. Benieuwd!

Gekeken

  • Het zijn drukke tijden voor de digibox. Er is wel wat op tv en veel nieuwe programma’s heb ik nog niet kunnen bekijken. Zo startte deze week ‘Baptiste’ op BBC, een soort prequel van The Missing met ook Vlaamse acteurs zoals Barbara Sarafian en Boris Van Severen.
  • Ik ben Les miserables van de BBC aan het kijken, de vorige zondagavondserie (ik zit achter, jaja). Nog twee afleveringen tot het einde. Het is niet een niet-musical-versie en voor mij een eerste kennismaking met het verhaal. De eerste aflevering was niet wow, maar ondertussen ben ik helemaal mee en vind ik het prachtig gemaakt. Perfecte voorbereiding op Parijs ook.

Meegemaakt

  • Februari was een veel rustigere maand dan januari en amen to that. Ik genoot enorm van de rust, al heb ik nog altijd het gevoel dat ik duizend en één dingen moet doen.
  • Op het werk begint de agenda ook wat over te lopen, dat zorgt voor meer druk en ook meer motivatie in mijn geval, maar deze week vrijdag begint mijn mini-verlof, nog een overblijfsel van vorig jaar trouwens :).
  • Ontzettend genoten van de eerste echte zonnestralen van 2019. Dat maakt mentaal zo’n verschil. Ik ben absoluut geen wintermens, geef mij gewoon zon en blauwe lucht, maakt niet uit hoeveel graden het dan is. Danku <3.
  • Ik organiseer dit jaar het teambuildingsweekend op het werk, binnen 3 weken is het al zover en de timing was best kort. Stresserend en toch ook leuk om zaken in elkaar te steken en die dan geheim te moeten houden. Héhé.

Uitkijken naar

  • Een aantal dagen vakantie met al wat sociale activiteiten, wat praktische zaken voor #projecthuis en toch ook wat extra rust.
  • Meer zonneschijn.
  • Teambuildingsweekend met het werk, spannend!

Geblogd

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #18

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Op een of andere manier is lezen tijdens de kerstperiode moeilijk voor mij. Net als vorig jaar had ik een leesdipje. Deze keer veroorzaakt doordat het boek over de vikingen, waar ik zo naar uit keek, tegenviel en ik daarna niet meteen zin had om in iets anders te beginnen. Niet forceren is de boodschap en dus las ik de afgelopen zeker niet elke dag. Maar ik begin er stilaan weer in te komen.
  • Toch las ik sinds de vorige update 4 boeken uit, dat komt voornamelijk omdat ik wat later deze update online zet dan normaal :). Lady Susan was het laatste en kortste boek dat ik nog van Jane Austen moest lezen en daarmee moet ik nu op zoek naar nieuwe klassieke auteurs om op te focussen.
  • Tijdens de kerstvakantie las ik toch een boek, the kingmaker’s daughter van Philippa Gregory. Ik dacht even snel een Gregory te lezen waar ik niet moest bij nadenken. Dit is ook zeker niet haar beste boek, maar dat zag ik aankomen want ook in de serie heb ik niets met Anne Neville, het hoofdpersonage in dit boek. Ik vind dat zij nogal een passieve rol heeft gehad in de geschiedenis en dat komt ook in het boek naar voren vind ik, ook al beweert de schrijfster net het tegendeel en wou ze Anne een actieve rol geven. Protip: lees geen boeken van Gregory in het Nederlands, zeker dit boek niet. Heel slechte vertaling.
  • Ik had nog meer hersenloze literatuur nodig tijdens mijn leesdipje en dus las ik ‘Duet met jou‘ van Atkins. Een verhaal over Ally en Charlotte wiens mannen tezamen op spoed belanden. En Ally was dan toch wel toevallig de eerste liefde van de man van Charlotte zekers. Zie je het drama al aankomen? Ja, dit is echt niet wat ik normaal lees, maar ik vond versplinterd van Atkins een goed boek. Jammer genoeg heb ik niet dezelfde mening over deze dramatische chicklit. Geen aanrader.
  • Tijdens leesdipjes grijp ik ook altijd naar boeken die gehyped zijn in de hoop dat het verhaal zo goed is dat het me aangrijpt. Memoirs of a geisha stond al eeuwen op het lijstje en ik heb er wel van genoten. Al vond ik niet elke verhaallijn even interessant, maar de informatie over de cultuur en de gewoontes van geisha’s in het vooroorlogse Japan vond ik wel boeiend. Niet omver geblazen, maar goed geschreven.

Gekeken

  • Vanity Fair uitgekeken en het boeide meer dan genoeg om ooit het boek te willen lezen.
  • Het tweede seizoen van the medici’s wordt uitgezonden op één. Eindelijk! Een volledig nieuwe cast want het speelt zich wat later af dan het eerste seizoen, maar ik zit er vrij snel opnieuw in.
  • Wat betreft Vlaamse tv heb ik ‘Over water’ na een aflevering afgeschreven en kijk ik voorlopig wel verder naar ‘De dag’, al weet ik niet of twee afleveringen na elkaar kijken wel werkt voor mij. To be continued.

Meegemaakt

  • Nog nooit zo blij geweest dat de routine terug in het leven is geslopen na de feesten. Dit jaar was het opnieuw absoluut niet mijn periode en ik ben echt blij dat het voorbij is allemaal.
  • De griep gehad. Dat was tien jaar geleden ofzo. Het was dus ook tien jaar geleden dat ik nog koorts heb gehad en ik was echt vergeten hoe ellendig je daar van wordt. Jezus. Veel te vroeg terug gaan werken, dat heb ik ook gedaan. Ik zet stappen, maar of ik het ooit echt ga leren? Geen idee. En ik heb ook twee dagen geen stem gehad, wat sowieso niet handig is als je meetings hebt of de telefoon gaat. Gelukkig zijn enkele collega’s zo lief geweest om in te vallen wanneer nodig.

Me afgevraagd

  • Of ik ooit nog beter zou worden. Dat is ondertussen gelukkig in orde.
  • Er is ook best veel gaande met #projecthuis en januari is nu toevallig ook echt een maand vol sociale verplichtingen. Dus momenteel mis ik wel wat tijd voor mezelf. Dat self-care goed voornemen stel ik dus best nog maar even uit. Maar februari wordt rustiger en dan zal het wel allemaal op zijn plaats vallen (hoop ik).

Uitkijken naar

  • Meer rust
  • Het WK veldrijden (Ah ja!!)
  • Een nieuw project op het werk om me volledig met mijn hart op te storten. Dat komt er wel weer aan, het laat alleen even op zich wachten.

Geblogd

Weer een mooi lijstje!

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #17

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • The Tudor Bride van Joanna Hickson, één van mijn favoriete historische fictie-auteurs. Het boek gaat verder op The Agincourt Bride en vertelt het verhaal van Catherine Of Valois vanaf het moment dat ze koningin van Engeland wordt. Dit boek las iets vlotter dan zijn voorganger omdat ik meer bekend ben met de Britse dan de Franse geschiedenis. Maar misschien net daarom dat ik het vorige een tikkeltje beter vond. Ik heb weer genoten van die heerlijke gedetailleerde stijl die ik van Hickson gewend ben.
  • Een tussendoortje dat zowaar een selfhelpboek is. Het is dat ik zo’n fan ben van Femke’s blog waardoor (Fuck) the quarterlife crisis op mijn lijstje kwam. Met de meeste theorieën uit het boek was ik al bekend, maar het was fijn om het allemaal even bij elkaar te hebben en Femke’s humor deed me vaak grinniken. Echte selfhelp met concrete tips is dit echter niet.
  • Ik fiets focus van Wout Van Aert was nog een tussendoortje omdat ik ziek was en iets wou waarbij ik niet hoefde nadenken. Als crossliefhebber heb ik maar weinig opgestoken van het boek, ik denk dat ik wel al inzicht had in hoe renners trainen en hun wedstrijddag opbouwen.
  • Tot zover de uitgelezen boeken. Ondertussen ben ik bezig in het derde en laatste deel van de boeken over de familie Clavell ten tijde van de Hugenotenvervolging in Frankrijk. Deel 2 las zo vlot dat ik meteen verder wou. De setting is ondertussen wat anders en er zijn nieuwe personages, maar het leest nog steeds zalig weg.
  • In Londen deed ik heel wat inspiratie op in de Waterstones en de Foyles. De boekenhemel <3. Vooral omdat ze daar een specifieke historische fictieafdeling hebben (noteer maar Belgische boekenwinkels) en ik daar dan letterlijk bijna elk boek van wil lezen. Enfin, ik voegde op Goodreads dus heel wat boeken toe en bij toeval waren er toch twee van die boeken beschikbaar in de bib. The half-drowned king beloofde een avontuurlijk vikingverhaal te zijn. In het Nederlands klinkt de titel wat minder spannend met ‘De legende van Swanhilde’ en ik vind het boek tot nu toe nog niet wauw. Leuke setting, maar nog wat te voorspelbaar voorlopig en de schrijfstijl ligt me wat minder.

Gekeken

  • Begonnen aan Vanity Fair bij gebrek aan iets anders. Ik wacht op de Les Miserables serie van BBC want die zou zonder musicaltoets zijn en heeft heel wat goede acteurs gescoord.

Meegemaakt

  • Leen is getrouwd en dat was een geweldige dag en een goed feestje. Het is al lang niet meer zo laat geweest.Maar het was het waard. Mijn outfit was trouwens tijdig in orde, oef! En nee, ik wil nog altijd niet trouwen ;).
  • De afgelopen weken waren best saai en eentonig. Er werd hard gewerkt op kantoor waar het alle hens aan dek is richting eindejaar. In de weekends stond er weinig op het programma. Er werd wat aan project huis gewerkt. En eerst viel het lief serieus ziek en op dit moment heb ik het zelf ook goed zitten. Laat ons zeggen dat ik het beu ben om in de zetel te zitten en dat zeg ik als introvert niet snel.

Me afgevraagd

  • Hoogsensitiviteit is een topic geworden in mijn hoofd (hier kan je daar meer over lezen trouwens). Ik ben ervan overtuigd dat ik wat kenmerken vertoon, maar wat niet meteen of ik me dan ook zo moet bestempelen. Dat ik ermee moet leren omgaan en dat het misschien nog wat sterker gaat worden dat besef ik dan weer wel.
  • Ik ben ook wat bezig met productiviteit en hoe ik meer gedaan kan krijgen op het werk. Want het is veel en ik merk dat mijn systemen niet waterdicht zijn. Batching  (meer dezelfde taken samen doen bv. je eerste versie van verschillende blogberichten na elkaar schrijven ipv 1 blogbericht af te werken met foto’s, seo en editing) is iets waarmee ik wil experimenteren. Verder vraag ik me af of iemand nog goede literatuur of blogs rond het onderwerp productiviteit kent?
  • Waarom iedereen toch zo zot is van Black Friday, Sinterklaas, kerstmis? Ik ben niet de meest minimalistische en duurzame persoon, maar die harde commerce en focus op materiële zaken… Ik heb het daar wat mee gehad. Kunnen we niet gewoon focussen op ervaringen?

Uitkijken naar

  • Niet meer ziek zijn
  • Twee dagen Londen met de collega’s. Ook al gaat de kerstgekte daar enorm zijn.
  • Het jaar goed kunnen afsluiten op het werk. Al zal het eerst nog 2 weken knallen zijn.

Geblogd

Wat zijn jouw plannen tijdens de laatste maand van het jaar?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #16

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • Ik las nog eens een non-fictie boek. Eentje die al eeuwen in de kast stond. Dan Ariely bespreekt aan de hand van wetenschappelijke experimenten hoe onze schijnbaar rationele beslissingen vaak genomen worden vanuit irrationeel gedrag. Niet eenmalig, maar bijna altijd opnieuw. Op die manier zijn we eigenlijk voorspelbaar irrationeel en zouden we hier dus op kunnen inspelen. Heel toegankelijk en soms confronterend. Van mij mocht het nog wat uitgebreider zelfs, ik merk dat als ik non-fictie lees, ik boeken over menselijk gedrag en psychologie het meest interessant vind. Predictably irrational werd de passende naam van het boek.
  • Tijdens koude dagen grijp ik al sneller naar een klassieker en het was nodig, want ik las er nog maar eentje dit jaar. De teller staat nu op twee met Persuasion van Jane Austen. Daarmee las ik nu 6 van haar 7 verhalen en Persuasion komt meteen de top 3 van favorieten binnen. Anne Elliot vind ik, naast Elinor uit S&S, het hoofdpersonage waarmee ik de grootste klik had en het is een mooi volwassen verhaal.
  • Deze twee boeken werden nummer 30 en 31 van 2018, daarmee is mijn reading challenge van 30 boeken dus succesvol behaald, want ik heb nog anderhalve maand te gaan. Ik gok dat ik dus net als vorig jaar net over de 35 ga uitkomen. Hoera!
  • Van Colm Toibin las ik nog niets, maar toen hij vorig jaar een boek uitbracht over de Griekse mythologie, meer bepaald het verhaal van Clytemnestra en Agamemnon, moest ik het lezen. Het is mijn huidige treinboek en die man kan echt goed schrijven. Een hervertelling is altijd afwachten, maar ik wordt helemaal meegezogen in het verhaal alsof het mensen van vlees en bloed zijn. Het huis van de namen doet me beseffen dat ik vaker over de Griekse mythen moet lezen.
  • Daarnaast lees ik deel 2 ‘gevangene van Versailles‘ van de serie van Golden Parsons over de hugenotenvervolging in Frankrijk onder Louis XIV. Klinkt heftig, maar eigenlijk is het verhaal vooral veel drama, actie en liefde, eerder dan zware geschiedenis. Ik vlieg door de pagina’s en geniet onverwacht nog veel meer van dit deel dan van het eerste, dus deel 3 zal snel volgen.

Gekeken

  • Outlander seizoen 1 met het lief uitgekeken, dus nu kunnen we verder met 2 om dan naar 3 & 4 over te gaan, die ik zelf nog niet heb gezien.
  • Dancings with the stars want koppeldansen <3, ook al boeien de BV’s me dit seizoen niet echt (uit welke kerker hebben ze die gehaald allemaal?) en ik mis Francesca Vanthielen en Jacques Vermeire. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen. Maar komaan, de presentatie is toch echt slecht?

Meegemaakt

  • Ziek geweest in één van de drukste weken van het jaar. Dus euh ja, niet echt goed kunnen uitzieken. Boe!
  • De jaarlijkse herfstwandeling was weer een succes. Ik moet me met deze temperaturen echt naar buiten sleuren. Maar ik geniet er altijd van als dit lukt.
  • Het was verder een opvallend rustiger maandje dan september. Privé dan, op het werk is het alle hens aan dek.
  • Gaan quizzen en kei hard op ons doos gekregen, het kan niet elke keer prijs zijn.
  • Maar afgelopen weekend zat ik dan eindelijk in Londen <3. Net tijdens Remembrance Day weekend en dat is in Engeland een groot ding. We sliepen met zicht op de Tower Of Londen die ’s avonds een massa volk trok doordat er duizenden lichtjes werden aangestoken ter herdenking. Uniek om dit mee te maken. Verder maakte ik vooral kennis met het levendige centrum, wandelden we langs de Themes en bezochten we de prachtige St Pauls Cathedral. Sowieso later nog veel meer over dit tripje!

Me afgevraagd

  • Weer veel te veel. Mijn piekergedachten gaan echt alle kanten op. Minder denken is het doel voor volgende maand alvast.
  • Waar de tijd naartoe, het is echt alweer bijna december. En ik ben geen kerstmens dus vind dat niet zo’n leuke periode. 2018 is echt aan rotvaart voorbij gevlogen.
  • Facebook (de app) van mijn telefoon verwijderd. Om eens te kijken of het iets met me doet. Voorlopig mis ik bitter weinig.

(Veel) geblogd

Kijk jij uit naar de feestdagen?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #15

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Gelezen

  • The shadow queen ging mee naar Berlijn. Een eerste O’Brien, een auteur die historische fictie schrijft over zogenaamde ‘vergeten vrouwen’ toen de Plantagenets aan de macht waren in Engeland. Deze ging over de jonge Joan Of Kent, want die heeft best wat meegemaakt.Het is zeker voer voor een nieuwe History Nerd. De stijl is wat Gregoryachtig (dus vooral een focus op romance eerder dan geschiedenis), maar aangezien ik niet zoveel weet over deze periode komt de schrijfster er goed mee weg. Leuke kennismaking met haar schrijfstijl en met Joan.
  • Ondertussen ben ik begonnen aan Stoner. Ik wou even iets anders dan historisch en deze staat al eeuwen op het lijstje. Want Augustus van Williams is zo goed dus dan moet deze ook geweldig zijn, toch? Voorlopig nog niet helemaal omver geblazen, maar de (depressieve) sfeer is sterk uitgewerkt.
  • Jij en ik en andere verhalen is een kortverhalenbundel van chicklitschrijfster Jojo Moyes. Ik wou dus wat anders en minder zwaar dan Stoner voor op de trein. Niet wow, maar leuk tussendoortje!

Gekeken

  • Het crossseizoen is weer begonnen dus vooral veel veldrijden. Verder niet echt een extra serie meer. Ik blijf op dat vlak een beetje op mijn honger zitten op de Vlaamse tv.

Meegemaakt

  • Drie dagen Berlijn onder een herfstzonnetje! Het was zalig! Prachtige kennismaking met een diverse stad. De beste pizza ooit, oorlogsgeschiedenis en veel street art. Genoeg reden om nog een aantal keer terug te gaan
  • Aan het voorbereiden op Londen, want dat tripje staat binnen minder dan een maand op de agenda. Ja, het is wel wat dit jaar met die vakanties. #millenniallife
  • #Projecthuis gaat vooruit. Er is een fundering. En funderingen dienen om op te bouwen. Hoera!
  • Gaan curlen. Ja echt! Die sport (ik noem dit vanaf nu een sport, het is echt moeilijker dan je denkt!) stond al eeuwen op mijn bucketlist. Met de collega’s was het een doldwaas en komisch avontuur. En koud. En glad. En ik heb niet echt een supertalent ervoor enzo ;).

Me afgevraagd

  • Of ik niet meer moet gaan bloggen? Of tis te zeggen: vaker moet publiceren in een maand. Want er staat nog veel klaar, vooral reisblogjes (en euh ik blijf op reis gaan) en dan lezen jullie soms achter de feiten aan. Dus voorlopig reisblogjes tussendoor op woensdag (en dus extra!) en op zondag de serieuzere praat. Of de sarcastische lijstjes. En deze rubriek midden in de maand op woensdag is natuurlijk ook een blijver!
  • Wat ik moet aandoen. Want raar weer. Maar ik klaag niet. Ik vind het zalig!

Geblogd

Heb jij nog een najaarsvakantie in het vooruitzicht? Of blijf je lekker herfstig in België?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #14

Na meer dan een jaar mag deze rubriek wel eens een update krijgen. Ik zie dit als een soort maandelijkse terugblik, een bijbabbelmomentje. Het gaat nog altijd over wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd? Maar dan iets losser.

Gelezen

  • Ik merk dat teruggrijpen naar mijn favoriete auteurs echt goed werkt. Ik lees met immens plezier en gewoon terug meer. En meer historisch dat ook. Ja comfort zone reads, ze worden onderschat. Je moet niet altijd de hypes volgen.
  • Ik nam Sisters Of Treason mee op vakantie. Fremantle is mijn all-time favorite als het om historische boeken uit het Tudortijdperk gaat. Ze schrijft deze keer over de twee jongere zusjes van Jane Grey, Catherine & Mary. Hun verhaal is bijna even dramatisch en komt echt tot leven in dit boek. Ik gaf het boek 5 sterren, ook al blijft The Queen’s gambit mijn favoriete boek van Fremantle. Deze komt heel dicht in de buurt.
  • Doe en denk als een kat kreeg ik cadeau en ik lees er af en toe wat kleine hoofdstukjes in. Het is een ‘zelfhulpboek’, maar van het lichtere type. Het gaat voornamelijk over welke eigenschappen een kat heeft en waarom die eigenschappen ons leven beter zouden maken. Maar echt tips hoe je dit concreet moet naleven (in tegenstelling tot mijn katten heb ik bv. geen 9 levens, geen 4 poten en ga ik wel 40u per week werken ^^) staan er niet in. Dus het is gewoon een fun boekje zonder meer.
  • Van Bernard Cornwell verslind ik zijn Saxon series over de vikingen en de Engelsen in de 10de eeuw. Maar onlangs bracht hij een standalone uit die zich afspeelt in – jawel- Tudor en meer bepaald Elizabethan England. Ik ben niet per se geïnteresseerd in de persoon Shakespeare en ben amper bekend met zijn werk, maar het hele theatergebeuren en hoe hard Elizabeth I daar fan van was is op zich wel uniek. Fools & Mortals gaat over zijn broer, Richard, die meespeelt in enkele stukken. Het verhaal op zich is niet echt super speciaal tot nu toe, maar Cornwell is een meester in het scheppen van sfeer. Je wandelt door de donkere vuile straten van Londen, geteisterd door de plaag en armoede, waar het theater een welgekomen afleiding is voor het gewone volk en de edelen het gebruiken om indruk te maken op de koningin.
  • Conn Iggulden wordt vaak in één adem genoemd en vergeleken met Cornwell en het is wel eens leuk om van allebei tegelijk een boek te lezen. Mijn mening is dat Iggulden beter historische gebeurtenissen weet om te zetten naar een goed fictieverhaal terwijl Cornwell een meester is in de lezer in het midden van de actie te zetten van het verhaal. Ik lees van Iggulden Blood of Gods, het voorlopig laatste deel uit zijn Emperorserie over Caesar. Alleen gaat dit boek verder na diens dood en focust het dus op Augustus. Agrippa en Maecenas stalen alvast opnieuw mijn hart. De lessen Latijn kwamen nooit beter opnieuw tot leven. Dit is absoluut één van mijn meest favoriete boekenseries ooit. There I said it.

Gekeken

  • Q2 ging eindelijk verder met het tweede deel van het 5de seizoen van Vikings, ‘maar’ 3 jaar nadat dit uitkwam in Amerika. Eigenlijk best schandalig. Ik heb dus onbewust heel wat spoilers al gezien en weet wat er ongeveer gaat gebeuren. Maar die serie zit zo goed in elkaar jongens. Het is echt slow historische TV waar toch veel in gebeurt en toch niet en toch wel. Snappen jullie het? Ik ook niet hoor.

Meegemaakt

  • Op vakantie geweest. Gewandeld. Tempels bezocht. Gecitytript. Met een bootje gevaren. Gezwommen in de zee. Aan de haven gekuierd. Lekker gegeten. En dat allemaal in 1 vakantie! Het was echt een fantastische reis en ik hoop jullie er nog veel meer te vertellen. Met foto’s uiteraard! Maar ik zit ook heel erg achter met al mijn reisblogjes (en vinden jullie dat überhaupt wel leuk om te lezen?).
  • Een diagnose, klinkt zwaar. Ik heb een stevig B12-tekort dat zowat alles verklaart waar ik de laatste maanden last van had en heb. Als niet vegetarier is dat niet meteen het tekort dat je verwacht. Maar nu kunnen we er aan werken.
  • Gaan eten met vrienden voor mijn verjaardag. Het was de meeste chille verjaardag ooit. Want vakantie en ver weg van iedereen en lalalala. Ik ben echt geen 25. Nope. Moet het niet weten.
  • Nog meer vakantie ingepland, want ik heb nog altijd bijna 3 weken en half te goed. Lieve mensen, spreid aub jullie verlof, dat is beter voor jou, je werk en je gezondheid. I had to learn the hard way, jammer genoeg.

Me afgevraagd

  • Iemand een idee in welke fysieke winkel in België ik geweldig mooie maar betaalbare cocktailjurkjes kan scoren? Ik vraag het jammer genoeg niet voor een vriendin. En ja, ik weet het, online shoppen enzo. Maar mijn lichaamsbouw is wat veranderd de laatste maanden en ik wil toch echt wel grondig fysiek passen voor ik mijn bankkaart ruïneer.
  • Waar de tijd naar toe is tijdens een soort van minifeestje van een soort van reclamebureau (zo eentje dat zichzelf niet reclamebureau wil noemen). Ik kijk naar deze wereld vanop een afstandje momenteel. Al maak ik nog altijd reklam hoor in mijn job. Het is gewoon een beetje anders. De mensen zijn anders. Minder vermoeiend. Maar ooit keer ik terug. Hoewel ik dat nu nog niet wil. Maar ik voel dat die wereld nog niet is afgesloten voor mij. Wie weet.

Geblogd

Hoe gaat het met jou?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.