Close
Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #13

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Letters

  • Terwijl de wereld kreunt onder een hittegolf lees ik een boek van mijn favoriete niet historische schrijfster over een Parijs dat geteisterd wordt door overstromingen na wekenlang regen. Het is eens iets anders. Tatiana De Rosnay bracht eindelijk nog eens een echte roman uit en hij is weer fantastisch. Goed geschreven, straffe personages en een originele invalshoek. De familiereunie is ideaal om af te koelen ;).
  • Ik duik dus duidelijk weer in de boeken van mijn lievelingsauteurs. Zo lees ik ook eindelijk In the name of the family, het vervolg op Blood & Beauty van Renaissancekoningin Dunant. Het vervolgt het leven van de The Borgias en laat ons zeggen dat de echte geschiedenis meer dan boeiend genoeg is. In dit boek speelt Machiavelli ook een belangrijke rol en dat is zeker fijn om te lezen. Die man integreert mij.
  • Nog zo’n vervolgdeel, Still me (of Voor mij) van Jojo Moyes. Lou Clarke zit voor altijd in mijn hart. Ze is zo’n geweldig realistisch hoofdpersonage. En mijn spirit animal want ik haal vaak even stomme stoten uit. Benieuwd wat ze nu weer meemaakt. Het hoeft niet allemaal moeilijke literatuur te zijn ;). Ik ben trouwens nog op zoek naar zo’n boeken als die van Moyes. Luchtig, maar toch meer dan standaard chick-lit. Iemand aanraders?

Beelden

  • Ik keek een seizoen uit van Suits, geen idee het welk (ik denk seizoen 5?), maar ik vond het weer fantastisch. Verder te warm om tv te kijken, nog steeds.

Melodie

  • Kunnen we stoppen met Zoutelande te spelen op de radio aub? Danku!

Gedachten

  • Aftellen. Ik ben zo die irritante collega die vraagt naar mensen hun vakantie om dan in dezelfde zin ook te zeggen dat het goed is dat hij/zij terug is want dat het dan bijna aan mij is. Met mij samenwerken is de max ja! Maar het is dus echt bijna aan mij. Nog anderhalve week. Echt, wie had er gezegd dat op het einde van de vakantie pas op verlof gaan een goed idee was?
  • De hitte, het niet zo goed slapen en iets minder druk qua werk zorgde ervoor dat de afgelopen weken allesbehalve productief waren. Best stom eigenlijk, het voelt als verloren tijd. Maar de week voor mijn vakantie belooft dan weer wel druk te worden.
  • Dat het toch nog meer taboe is dan ik dacht: jaloezie ontvangen omdat je succes boekt en waar je dus eigenlijk niets kan aandoen. Die post was best hard dat besef ik. En het is waarschijnlijk niet wat mensen willen horen/lezen. Maar ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik dat verhaal eens moest vertellen. Hoe weinig reactie ik ook kreeg. Alleen maar positieve gelukkig, maar ik weet goed genoeg dat veel mensen vinden dat ik overdrijf. En sorry maar ik overdrijf dus niet in die post ^^.

Terugblikken

  • Ik wandelde deze maand de 11 km (in de hitte ja) rond Connecterra. Het was veel beter weer dan afgelopen herfst toen mijn haar een eigen leven leidde. Ik deed daarom een update van die blogpost met wat zonnigere foto’s. Wie er nog niet is geweest heeft nu echt geen excuus meer.
  • Een jaar geleden zag ik het bos door de hypes niet meer. Nog altijd niet trouwens, meer ben er sowieso minder mee bezig de laatste tijd. You do you of zoiets.
  • Ook een jaar geleden is deze post over controledrang en perfectionisme geschreven die toen heel wat losmaakte. Mijn controledrang is op dit moment weer fel aanwezig. We doen ons best om er mee om te gaan.

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #12

Een nieuwe maandelijkse update! In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

We zitten aan de 12de update, wat wil zeggen dat ik ongeveer een jaar geleden met deze rubriek begon. Ik vind het nog steeds leuk om te schrijven, jullie hopelijk ook om te lezen. Alle feedback is welkom!

Letters

  • De zomer in combinatie met een voorsprong op mijn reading challenge is altijd een goed moment om er een dikker boek bij te pakken en gewoon pagina per pagina een verhaal te doen ontvouwen. Er werd dus veel gelezen deze maand zonder dat een van de boeken ook al effectief uit is. Ik hou enorm van dikke boeken om helemaal te kunnen verdwalen in het verhaal. En ik vind het belangrijker om die boeken te lezen die ik echt wil lezen in plaats van snellere kleintjes tussendoor.
  • The three musketeers van Alexandre Dumas is een heuse klassieker, maar is inhoudelijk niet zo zwaar. Het is een heerlijke historische avonturenroman vol ironie. Ik ben enorme fan van de BBC-serie The Musketeers en begrijp nu helemaal waar dat sfeertje vandaan komt. Dit is zo’n boek waaraan je niet echt merkt dat het lang geleden geschreven is vind ik. En eindelijk een klassieker dit jaar, was weer veel te lang geleden.
  • Sneeuw en as is het 6de deel uit de Outlander-serie en is met zijn 1000 pagina’s ongeveer weer een klepper. Als je al lang bent afgehaakt bij deze boekenserie dan begrijp ik dat helemaal want er gebeurt veel minder in de latere boeken. Maar ik vind de personage-ontwikkeling gewoon zo straf. Ook al lees ik dus honderden pagina’s over niet echt spannende gebeurtenissen, ik vind het gewoon fijn hoe het zich rustig ontvouwt en op het einde waarschijnlijk weer allemaal mooi in elkaar past. Hooked!

Beelden

  • Het is te warm om tv te kijken. Nog steeds Poldark en Versailles trouwens als ik dat dan wel eens doe.

Melodie

  • De nieuwe cd ‘High as hope‘ van Florence + The Machine. Het is een wat rustigere cd dus moet de liedjes nog wat laten binnenkomen. Twee kaartjes in the pocket ook voor haar concert in het Sportpaleis in maart. Whoep whoep!

Gedachten

  • Dankbaarheid. Ik blog ondertussen de volle 3 jaar en ben nog steeds blij met elke reactie. Ik werk ondertussen 2 jaar op mijn huidige job en ook daar nog steeds met plezier. I’m a lucky bastard.
  • Ik heb wel een enorme nood aan vakantie. Het is voor mij nog wachten tot eind augustus voor ik effectief vertrek naar Malta & Gozo. Met wat geluk brei ik er nog enkele daagjes verlof aan voordat ik vertrek en kan ik half augustus al wat uitblazen. Sowieso vind ik de vakantieperiode op het werk niet de leukste. Niet dat ik jaloers ben op de rest ofzo. Maar het is allemaal wat stiller en ik heb graag de drukte van iedereen om me heen. Ik kan dat niet echt uitleggen, dat is gewoon een gevoel :).
  • Ook echt de millennial aan het uithangen en in september besloten om een weekendje naar Berlijn te vliegen, want het lief is daar voor het werk. Dus toch weer eentje extra om naar uit te kijken.

Terugblikken

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Hoe loopt de zomer bij jou?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #11

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Letters

  • Ik las een Hilary Mantel: vrijheid, het eerste deel van drie over de Franse Revolutie. Onder andere Robespierre wordt gevolgd vanaf zijn jeugd tot het cruciale moment dat hij een rol gaat spelen in de revolutie. Heel hoogdravend geschreven, je merkt dat Mantel hier nog zoekende is qua schrijfstijl. Vandaar ook niet echt een boek dat me lag.
  • Momenteel is mijn treinboek er eentje van Philippa Gregory. Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Het zijn niet echt de beste historische fictieboeken, maar ze kiest wel altijd interessante vrouwen uit. The lady of the Rivers gaat over Jacquetta of Luxembourg en brengt ons naar het prille begin van de Rozenoorlogen. Momenteel heb ik zelfs nog geen grote issues met het verhaal, dus dit kan wel eens een van mijn favorieten worden van deze schrijfster.
  • Ik lees ook verder in de Zeven-Zussen-serie van Lucinda Riley. Ik zit aan boek 2 Storm dat Ally’s verhaal vertelt. Mooie opzet alweer, al kruipt het minder onder mijn huid dan het vorige. Ik heb een niet zo’n sterke klik met Ally en ook met de context waarin bet verhaal zich afspeelt heb ik minder deze keer. Het is niet meer dan logisch dat ik niet alles even geweldig vind, ik hoop gewoon dat het mooiste verhaal niet al gepasseerd is in deze reeks.

Beelden

  • De zomerperiode is in aantocht en als niet-voetbalfan heb ik het nu al gehad met het WK. Enfin, het wordt een saaie zomer wat betreft series. Vlaamse TV zal hier niet vaak opgezet worden.
  • Eén zond op vrijdagavond nog wel een pareltje uit. Ik zag ooit ‘Tut’ een serie over de farao Tutankhamun en vond die geweldig. Maar de gelijknamige serie ‘Tutankhamun’ is ook de moeite. Het gaat niet over de farao zelf, maar over de ontdekking van zijn graf door de Brit Carter. Max Irons (de zoon van Jeremy jawel) en Sam Neill spelen de hoofdrollen, twee acteurs die ik heel graag bezig zie. Onverwachte aanrader. Wie had gedacht dat archeologie zo sexy kon zijn?
  • Maar gelukkig is er de BBC tijdens de zomer. Zij zenden wel nieuwe afleveringen uit van topseries. Het derde en laatste (snif snif) seizoen van Versailles en het 4de (en voorlaatste – ook snif snif!) seizoen van Poldark. En ow yes, dat zijn twee series die voor altijd in mijn hart zitten. Ik ga zo hard fangirlen deze zomer.
  • Na meer dan een jaar naar de film geweest. Deadpool 2. Ik heb ooit nog mee reclame gemaakt voor Deadpool 1 en dat was zo’n geweldige tijd! Deze is uiteraard minder dan de eerste. Maar het kijkt lekker weg.

Gedachten

  • Ik heb GDPR overleefd op het werk. Een jaar geleden was ik mee aangesteld om deze wetgeving op te volgen bij klanten, maar wie had gedacht dat er in mei zoveel vragen zouden binnenkomen? Heel fijn dat ik vaak de paniek bij klanten kan laten wegebben en hen echt vooruit help. Maar het was een beetje te veel van het goede. Op 25 mei zat ik er echt even door, ik kon er niets meer over horen. Gelukkig waren mijn collega’s er om me op te beuren met taart, twee weken na elkaar zelfs <3. Op mijn blog ben ik er dan ook niet mee bezig. Met een gratis blog van WordPress heb ik geen enkele invloed op welke cookies hier worden bijgehouden (dat lezen jullie in de policy van Automattic) en met jullie gegevens, lieve lezers, doe ik helemaal niets. Ik ben blij met elke reactie en het enige wat ik daarmee doe is dat lezen en er weer op reageren.
  • De zomer is in aantocht en dus wordt er alweer gekeken naar een nieuwe vakantie. Het wordt Malta met het lief ergens eind augustus. En ik kijk er niet normaal hard naar uit al! Iemand tips?

Terugblikken

  • Sinds deze week is het opnieuw gelukt om een lege inbox te krijgen, dat deed even echt deugd. Mijn tips voor inbox zero lees je hier.
  • Ondanks de drukte waren er zoveel leuke lichtpuntjes de laatste tijd, heerlijk!

Naar waar ga jij op vakantie deze zomer?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #10

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En wat is er de afgelopen maand allemaal gebeurd?

Alweer de 10de keer dat deze rubriek online komt, de tijd vliegt!

Letters

  • Het meisje in de trein uitgelezen. Ik begrijp waarom iedereen dit een goed boek vindt. Ik had het alleen alweer halverwege door want stilistische technieken enal (een ongeloofwaardige verteller is niet nieuw). En te veel politieseries gezien vroeger. Enfin, mooi tussendoortje.
  • De zeven zussen, dit is het eerste deel van zeven (!) en focust op de oudste zus Maia. En met Maia had ik meteen een enorme klik dus het wordt moeilijk om dit nog te overtreffen denk ik… Naast Maia’s perspectief gaat het boek ook terug naar het verleden: het Brazilië in de jaren ’20. Daar heb ik meteen wat over bijgeleerd en het was allemaal heel verfrissend. En ja dit boek is halve chicklit, wat voorspelbaar, maar toch is het ook meer dan dat. En wil ik graag verder in deze serie.
  • Tijdens mijn twee citytripjes las ik The Agincourt bride uit. Dat was 1 van de boeken uit de kast die ik wou lezen dit jaar. Het vertelt het verhaal van een jonge Catherine Of Valois die wordt uitgehuwelijkt aan Henry V van Engeland na de slag van Agincourt. Maar dit deel focust vooral op de chaos in de Franse koninklijke familie waardoor de Fransen zo op hun doos hebben gekregen van de Engelsen. Complexe geschiedenis, maar zo makkelijk geschreven. Joanna Hickson is één van mijn favoriete schrijfsters, dat staat vast. Er is ook een vervolg: The Tudor Bride.
  • Een boek dat eerder toevallig op mijn pad is gekomen is het eerste deel in een trilogie over de Hugenotenvervolging in Frankrijk ten tijde van de Zonnekoning (Louis XIV). Klinkt heel zwaar, maar het boek stond in de bib bij leven en liefde. Veel drama dus, en dit tegen een historische achtergrond. Het leest heel vlot en ja het is voorspelbaar, maar tegelijk leer ik wel best wat bij over de situatie toen.
  • Begonnen in de vrouw van theeplanter. Ja, ik ben duidelijk luchtigere boeken aan het lezen die je moeder ook leest. Met een naïeve jonge vrouw in de hoofdrol die ontdekt dat haar ideale echtgenoot toch niet zo perfect is. Ow the drama. Ik weet het. Het is nog net geen Santa Montefiore 😀 Maar kijk: het leest vlot en gaat over Sri Lanka (toen nog Ceylus) ten tijde van de Engelse kolonisatie. Meer moet een treinboek niet zijn.

Beelden

  • Betrekkelijk weinig thuis geweest dus amper TV gekeken en het was dan ook nog eens mooi weer. Enkel Outlander opnieuw beginnen kijken tijdens mijn tripje naar Schotland (ah ja, dat moet dan he)

Melodie

  • Ik speel veel oldies de laatste tijd. Piano Man, Wake me up before you gogo, Bring me back to life, Numb… Het gaat alle kanten uit.

Gedachten

  • Geïnspireerd teruggekomen van mijn citytripjes (maar tegelijk ook met de neus op de feiten gedrukt, dat kon je hier al lezen). We hadden regen in Lissabon, maar tegelijk ook heel veel zon en warmte. We hadden enkel zon in Glasgow. Ja het was beter weer in Schotland dan hier. En het is daar zo mooi. Wordt allemaal vervolgd uiteraard. En ik breidde er ook nog een weekend aan zee bij aan. Het was een superfijne maand!
  • Veel trainen voor het dansoptreden, want het is weer de tijd van het jaar. En we zijn een jaar ouder, en ja dat voelen we.
  • Veel werk. Veel korte weken. Zeker met mijn verlofdagjes erbij. Een normale lange week is zo slecht nog niet momenteel.
  • Extreem genoten van het goede weer. Je wordt daar toch instant gelukkig van.

Terugblikken

  • De heide van Connecterra moet prachtig in bloei staan momenteel, een ideetje voor wie nog een daguitstapje wil plannen.
  • Een jaar geleden schreef ik deze post en het is best opvallend dat de drukte jaarlijks op dezelfde momenten lijkt terug te komen.

Wat hebben jullie allemaal uitgespookt tijdens de lange weekends?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #9

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • Om uit mijn leesdipje te raken had ik zin in wat lichtere lectuur. Versplinterd van Dani Atkins bungelde al eeuwen op het lijstje. Wegens veel goede reviews en een vergelijking met Jojo Moyes. Ik las het boek in sneltempo uit op de trein. Dat alleen was al heerlijk, terug die leesflow ontwikkelen. Het verhaal is dat van een volwassen chicklit: wel wat drama en romance maar met nog net dat tikkeltje meer. De boeken van Moyes zijn beter, maar ik neem nog wel eens een volgend boek van haar op.
  • Het volgende treinboek is wat zwaarder. Alsof het voorbij is van Julian Barnes. Winnaar van de Man Booker Prize in 2011 (en dat was een van de doelen, om meer van die winnaar te lezen). Meteen mijn kennismaking met Barnes wat toch wel een gevierd auteur is. Ik snap waarom het boek de prijs heeft gewonnen, maar zoals altijd doet een dun boek het niet bij mij. Mooie zinnen dat wel.
  • Op uitgerekend 15 maart (de iden van maart weet je wel ^^) ben ik begonnen aan het laatste deel uit de Caesarreeks van Iggulden (de toorn van de goden). We weten allemaal hoe het eindigt, maar zoveel liefde voor de reeks <3. Ik vond dit boek veel beter dan het derde en het beste nieuws is dat ik heb ontdekt dat Iggulden een sequel heeft geschreven over Augustus. Wat betekent dat ik het Oude Rome nog niet achter me moet laten, hoera!
  • Ondertussen net begonnen in 2 nieuwe boeken. Het lezen begint weer te lukken! De zeven zussen en het meisje op de trein zijn allebei veelbelovend gestart.

Beelden

  • Nog nooit zo teleurgesteld geweest in een BBC-serie. Ik keek zo uit naar Troy: a fall of a city. Ik moet toegeven: ik zag nog maar 1 aflevering. Maar die viel zo tegen, en toevallig ben ik de tweede aflevering vergeten opnemen, dat mijn motivatie om verder te kijken helemaal weg is. Helena en Paris, het is naar mijn gevoel de grootste romance aller tijden (straffer dan Romeo en Julia) en deze Helena en Paris hadden echt nul komma nul chemie samen. Je snapt werkelijk niet waarom ze met hem meegaat. Ik bedoel, daar hadden ze nu toch wel echt op kunnen casten? Ik heb dat met de Troyfilm ook wel een beetje, dat ik Helena daar niet wauw vind (maar ze komt dan ook amper in beeld gelukkig ^^). Ik wil gewoon eens een echte oogverblindende en op slag verliefde Helena. Neemt iemand notities?
  • De Mol natuurlijk. Ik kijk eigenlijk vooral voor de proeven. Ik vind het zo leuk om te zien wat ze telkens bedenken en hoe je een bepaalde proef moet oplossen. (En meestal de groep zien falen). Natuurlijk denk ik ook mee na over wie de mol is, maar dat vind ik net wat minder belangrijk. En dat is toch allemaal montage.
  • Nog veel series te bekijken, maar ik ben gewoon seizoen 3 van Poldark aan het herbekijken. Want howly sh** dat was me nog al een seizoen. Eeuwige liefde voor Dwight en Caroline <3. En Ross en Demelza en Drake en Morwenna natuurlijk ook. Zucht, topserie!

Melodie

  • Weinig de laatste tijd. Ik wacht op die eerste zomerhits. Waar blijven ze trouwens?

Gedachten

  • Het is uitkijken naar mijn tripje naar Lissabon dit weekend. De eerste vakantie van 2018. Ik ben echt benieuwd naar de stad, het eten, de cultuur. Tuurlijk gaan we ook paleizen kijken in Sintra. Iemand nog tips?
  • Er werd veel geschreven de laatste tijd dus er komen nog heel wat leuke blogjes aan. En de komende maanden worden vrij druk dus dan is een voorsprong altijd mooi meegenomen.

Terugblikken

  • De laatste weekends voor mijn volgend citrytripje waren vrij rustig. Gewoon lekker een zo-zo zondag en het koersmeisje in mezelf naar boven halen. Energie bijtanken heet dat. En twee fijne blogjes voor mocht je ze nog niet gelezen hebben 😉

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

 

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #8

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • Nog steeds in een soort leesdipje, want weinig energie en focus om te lezen, maar toch las ik de afgelopen maand 2 boeken uit die best de moeite waren.
  • Het spel van de engel, dat was één van die boeken die ik dit jaar absoluut wilde lezen. Ik vind Zafon zijn schrijfstijl heel erg de moeite, maar toch deed ik wel lang over het boek. En dat lag niet aan het boek, maar heeft mijn beleving wel wat minder gemaakt. Een paar prachtige inzichten over schrijven en de liefde maken dit de moeite waard. Ik ga deze reeks wel zeker uitlezen. Ooit.
  • Een nieuwe historische topper: Innocent Traitor van Alison Weir. Weir is historicus en schrijft vrij stroef, maar in dit boek komt ze er goed mee weg. Het verhaal gaat over lady Jane Grey, de achternicht van Henry VIII die slechts 9 dagen zou regeren als koningin en tragisch aan haar eind komt. Zeker en vast history nerd materiaal.
  • Heel veel 40 dagen bloggen posts en eerlijk is eerlijk: het is wat veel. Hoe fijn ook: ik merk dat ik te weinig tijd om jullie toffe schrijfsels te lezen, laat staan er op te reageren (sorry!). Ik ben nu ook extra blij dat er nog steeds mensen zijn die hier komen lezen en een reactie achter laten. Dank jullie wel!

Beelden

  • BBC verfilming van Agatha Christie’s 10 kleine negertjes. In ‘And then there were none’ spelen Aiden Turner (Poldark) en Toby Stephens (Black Sails) mee en dat waren 2 doorslaggevende redenen om toch eens een mysterie/thriller te kijken (het waren ook maar 2 afleveringen ^^). Fijne sfeer en goed geacteerd.

Melodie

  • De nieuwe Dua Lipa, want hierop wordt gedanst momenteel en dus moet ik het tempo onder de knie krijgen.

Gedachten

  • Ze gaan alle kanten op tegenwoordig. Dat ziek zijn iets is dat mag stoppen. Dat er de komende tijd heel wat leuke dingen zijn om naar uit te kijken. Dat het bijna tijd is voor paaseitjes <3.

Terugblikken

  • Goed genoeg is ook ok, oftewel Lagom. Dat inzicht is cruciaal de laatste tijd.
  • Zin in een dagje uit, maar wil je tegelijk niet te ver gaan? Dan is s’Hertogenbosch misschien wel iets voor jou.

Om zeker geen goede berichtjes te missen: op welk blogbericht van de afgelopen tijd ben je het meest trots? Ik kom zeker lezen!

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #7

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • Al aangekondigd in de vorige update, maar het eerste ‘verplichte’ boek voor de leesdoelen van 2018 is uit. Pillars of the earth was meteen een dikke klepper, maar ik heb genoten van elke pagina.
  • Helemaal niet de schuld van het vorige boek, maar ik zit sinds eind december een klein beetje in een leesdipje. Soms heb je gewoon even wat andere dingen aan je hoofd. Volgens Goodreads zit ik zeker nog op schema, maar ik merk dat mijn gedachten sneller afleiden tijdens het lezen.
  • Toch een boek uitgelezen. De nachtegaal van Kristin Hannah zag ik al vaak passeren. Een verhaal over 2 zussen tijdens WOII. An sich heb ik dit boek wel graag gelezen, maar het was me wat te cliché en te dramatisch om echt lang bij te blijven vrees ik.
  • En dan maar verder gegaan met historische fictie in Tudortijden: Innocent traitor vertelt het verhaal van Lady Jane Grey.

Beelden

  • Seriekes kijken, ook dat komt er maar niet van. Ik genoot zowaar van een kerstmisuitzending. Ik vond de Christmas special van Victoria namelijk echt wel goed. Ik kijk zwaar uit naar een volgend seizoen.

Melodie

  • Niet veel muziek. Wel terug een beetje aan de podcasts. Verschillende uitzendingen aan het testen, misschien wel enkele tips de volgende keer, wie weet! Hebben jullie een favoriete podcast?

Gedachten

  • Het zijn tegelijk zeer gelukkige, maar ook intens trieste en zeker ook frustrerende weken geweest. Ik weet het klinkt allemaal heel paradoxaal (wat een woord!), maar het is nu eenmaal hoe ik mij voel. Rollercoasteremoties all the way momenteel. Toch vind ik dat ik best wat mooie postjes heb gepubliceerd de afgelopen tijd. Deze over verandering bijvoorbeeld.
  • Aan dat leeg blad wordt ondertussen gewerkt: ik plande de afgelopen tijd meerdere tripjes. Eentje naar Lissabon in april bijvoorbeeld. Tips, anyone?
  • #40dagenbloggen, ergens wel zin om meer te gaan schrijven, maar ik weet dat ik daar momenteel niet de tijd voor kan vrijmaken en ik kies dan voor kwaliteit boven kwantiteit. Misschien werk ik wel wat extra dingetjes uit, ik heb wel wat inspiratie. Maar elke dag? Daar pas ik voor. Wel zeer benieuwd naar jullie berichtjes en veel zin om elke dag voldoende blogleesvoer te hebben ;).
  • #ikwilzomer #ikhaatregen #ikhaatsneeuwnogmeer

Terugblikken

Hoe is het met jou de afgelopen tijd? 

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #6

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • In de kerstvakantie was het plan veel te lezen, maar uiteindelijk bleef het bij één boek. Ik las Norwegian Wood uit van Murakami. En hoewel ik het een mooi boek vond en het vooral goed geschreven is, ben ik nu ook niet compleet van mijn sokken geblazen. Gewoon een mooi typisch Japans verhaal.
  • Ondertussen staat de teller van uitgelezen boeken in 2018 op één. Het zesde deel uit The Last Kingdom serie sleurde mij weer helemaal naar de 10de eeuw, maar tegelijk boeide het net iets minder dan het vorige deel. Misschien ook omdat zoals de titel Death of kings al doet vermoeden er een belangrijk personage sterft, en dat was één van mijn favoriete personages. Snif snif.
  • Eén van mijn leesdoelen dit jaar is om meer uit de eigen kast te lezen dus pakte ik de klepper The pillars of the earth eindelijk eens vast. En hoewel het nog even gaat duren voor ik hem uit heb (900+ pagina’s) zit ik al helemaal in die heerlijke Kingsbridge-sfeer. Het enige jammere is dat ik weet wat er gaat gebeuren omdat ik de serie al gekeken heb jaren geleden, maar het is verfrissend hoe Follett de verschillende perspectieven afwisselt en in elkaar weeft. Veel liefde voor dit boek!
  • Op de trein ben ik gegaan voor gemakkelijke literatuur en een echte guilthy pleasure. Ik zat namelijk even in een kort leesdipje dus laat mij gewoon lezen en niet nadenken. Broeders van het zwaard is een deel uit de Outlander bijserie over Lord John. Heel veel hartjes voor lord John. En hoewel het minder prangend is dan de echte Outlanderboeken (en veel korter) is het gewoon fijn om te lezen. Geen bijblijver, maar ideaal voor op de trein.

Beelden

  • De BBC was op dreef in de kerstvakantie. Zo zonden ze Little women en the miniaturist uit als nieuwe series, allebei gebaseerd op een boek. Little women heb ik bijna uitgekeken en het is een heerlijk verhaal, aan the miniaturist moet ik nog beginnen.
  • Toch ook begonnen aan Big little lies, zoals iedereen blijkbaar. Maar ik vind het vooral tegenvallen #onpopularopinion. Zoveel drama van vrouwen die niets te doen hebben, het is een succesfactor van veel series, maar het werkt niet bij mij. Ik zal het wel uitkijken om de clue mee te hebben en het bespaart me vooral een bestsellerboek uit dat ik nu niet meer moet lezen.

Melodie

  • Weinig naar muziek geluisterd de laatste tijd. Legendary van Welsch arms vind ik wel echt een topper.

Gedachten

  • Dat het beter met me gaat dan in december, want wat een maand was me dat zeg. Dat het daarnaast ook wel megadruk is en het dus nog altijd wel wat zoeken is naar de balans.

Terugblikken

  • Voor wie het nieuwe jaar productief wil beginnen. Ik deelde ooit mijn gouden tip voor meer productiviteit en daar sta ik nog altijd achter.
  • Je favoriete series nog in winterstop? Misschien haal je hier wel inspiratie uit. Drie series die naar mijn bescheiden mening alvast een pak beter zijn dan Big little lies :).

Hoe gaat het met jullie aan het begin van een nieuw jaar?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #5

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • Conn Iggulden is toch wel de auteur-ontdekking van dit jaar. Ik ben zijn Caesarreeks aan het verslinden en was aanbeland aan het derde deel (van 5) over Julius zijn tijd in Gallië. ‘Het zwaard van de macht‘ was opnieuw boeiend met veel veldslagen, maar ergens miste ik Rome heel erg. Ondertussen zijn we de Rubicon over dus het vervolg belooft de moeite te worden. To be continued ;).
  • Meer lezen van Belgische schrijvers is stilaan wel een doel aan het worden. Dus lees ik momenteel eindelijk een boek van Griet Op De Beeck. Het werd ‘Kom hier dat ik u kus‘. Ik ben echt aangenaam verrast over hoe vlot ik door het verhaal raas. Over het gewone echte leven en alle twijfels die je daarbij kan hebben. Niet mijn laatste boek van haar!
  • Soms laat ik mij leiden door een mooie cover en een toffe titel. Ik grabbelde ‘De horlogemaker van Londen‘ dus gewoon even mee in de bib. Het gaat over een horlogemaker in Londen (deuh^^) en het is een beetje een bizar boek. Een samenvatting van het plot is moeilijk. Het is een magisch en tegelijk mysterieus verhaal. Het boek speelt zich per toeval ook nog eens af in het verleden (Victoriaans Engeland). Het einde gaf best wel voldoening, zware meevaller!
  • Net begonnen in het meest gelauwerde boek van Murakami ‘Norwegian Wood‘. Ik ben op zijn zachtst gezegd heel benieuwd!
  • Ondertussen kijk ik ook al een beetje terug op mijn afgelopen leesjaar, al zal er in de kerstvakantie nog veel gelezen worden! En ik heb natuurlijk ook al enkele nieuwe leesdoelen gesteld. Wordt allemaal vervolgd 😉

Beelden

  • Howard’s End, een BBC-serie naar het gelijknamige boek van E.M. Forster, dat ondertussen al op het leeslijstje is gegooid. Hayley Atwell & Matthew Macfayden spelen de hoofdrollen, alleen daarom dus al de moeite. De dialogen zijn soms wat moeilijk te volgen, maar de serie heeft dat heerlijke typische ‘kostuumdrama-BBC -sfeertje’.
  • Het tweede seizoen van Victoria, want royals, Engeland, David Oakes, Jenna Coleman en Rufus Sewell <3. Niet de meest diepgaande kostuumserie (is dan ook ITV en geen BBC), maar het kijk heerlijk weg.
  • Tabula Rasa uitgekeken ondertussen. En ik geef toe het einde was verrassend, maar als je even 2 seconden nadenkt over het motief van de dader dan is het allemaal ook wel heel cliché. Dus ik ben ergens tussen enthousiast en teleurgesteld.

Melodie

  • Ik heb op Spotify een fijne playlist gevonden, ‘pop-punk powerhouses‘. Helemaal mijn ding, dus deze staat regelmatig op!

Gedachten

  • Het zijn zware weken. Veel drukte en stress op het werk, donker, sneeuw (ik heb altijd een hekel aan sneeuw zelfs op zondag), vechten tegen ziektekiemen. Het is dus vooral uitkijken naar een weekje kerstvakantie en relativeren. Veel relativeren. En self-care. Hatelijk woord, maar dat ook.
  • Mijn ‘op wieltjes’ berichten komen er voorlopig ook doordeweeks aan. Niet iedereen vindt dit even fijn om te lezen, dus wil ik op zondag andere artikels blijven aanbieden. Met het veldritseizoen in volle versnelling (pun intended) vloeit de inspiratie wel heel erg, dus stoppen met schrijven over de koers doe ik zeker niet ;). Trots op dit bericht.

Terugblikken

  • Tja een moeilijke periode/winterdip overwinnen is iets waar ik dit jaar opnieuw mee worstel. Een hele tijd geleden verzamelde ik mijn tips tegen een winterdepressie in een postje. Even zelf opnieuw lezen en misschien helpt het jullie ook wel?
  • Het is weer bijna zover, de feesten. En dit jaar ben ik opnieuw geen fan, door mijn winterdipje misschien nog minder dan anders. Waarom kerst niet zo mijn ding is vertelde ik je afgelopen winter al een keer.

Hoe gaat het met jullie in deze donkere periode?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #4

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Editie 4 van deze rubriek en dan mag er al eens een nieuwigheidje bij, lees snel verder 😉

Letters

  • Nadat deze boeken uit waren begon ik aan Portret van een vrouw van Jojo Moyes. Ik vond Voor jou geweldig, maar werd nadien teleurgesteld door een ander boek van haar. Maar deze keer genoot ik intens van het verhaal over een kunstroof tijdens WOI en twee vrouwen die vechten voor hun geliefde. Ok, de uitwerking en de personages zijn niet super origineel, maar het is allemaal zo echt beschreven. Een zachte roman.
  • In Sevilla, en vooral op het vliegtuig, hield De Bekeerlinge me gezelschap. Een boek van Stefan Hertmans, een Belgische schrijver waar al eens wat kritiek op wordt gegeven. Het boek gaat over een Katholiek meisje dat vlucht met haar Joodse vriend tijdens de periode van de Kruistochten. Lang geleden maar tegelijk vreselijk actueel. Het boek is een en al drama en heeft een aparte vertelwijze doordat Hertmans zelf een rol opneemt in het boek. Ik had jammer genoeg niet zo’n grote klik met het hoofdpersonage, maar zeker geen slecht boek!
  • Als je één boek leest uit deze update laat het dan ‘De verre weg naar het smalle noorden’ zijn. De Man Booker Prize van Richard Flanagan uit 2014. Ik heb mij voorgenomen om meer van deze winnaars te lezen, aangezien ik ze meestal top vind. Dit boek gaat over een krijgsgevangenkamp in Thailand van de Japanners tijdens WOII. Het is best een zwaar boek, maar ook weer geen typisch oorlogsboek. Het gaat meer over het leven dan over de dood. Ook al is de dood heel erg aanwezig. Must read wat mij betreft!
  • Mijn treinboek is er momenteel eentje over de Deense Revolutie. Het geprezen boek ‘het bezoek van de lijfarts‘ van Per Olov Enquist, meteen mijn eerste Scandinavische auteur. Ik zag al eerder de film ‘A royal affair’ die over dezelfde gebeurtenissen gaat, maar boek en film hebben niets met elkaar te maken. Het boek is helemaal anders dan verwacht. Het is een meer historische opsomming van de feiten met karakterschetsen van de sleutelfiguren van de revolutie, maar dan in romanvorm. Ik moet hier nog wat aan wennen eigenlijk.
  • En ondertussen ben ik ook bezig in een nieuw boek van Philippa Gregory over de Engelse koningin Elizabeth of York. Mijn haat-liefde verhouding met Gregory is vrij intens. Ik weet sowieso dat dit boek geen topper gaat zijn aangezien ze verder bouwt op historische keuzes die ze in de vorige boeken uit de serie heeft gemaakt. Keuzes waar ik het niet altijd mee eens was (vooral wat betreft The princes in the tower). Maar het leest heerlijk weg en er is onlangs een serie gemaakt van The white princess die ik wil bekijken, dus vandaar eerst even het boek lezen.

Beelden

  • Ik ben opnieuw wat tv aan het kijken en ik moet vooral nog wat series uitkijken, want er staan wel weer wat nieuwe klaar. Zoals het tweede seizoen van Victoria en Howard’s End, een nieuwe zondagavondserie op BBC.
  • De vorige zondagavondserie, Gunpowder, was een schot in de roos. Er werd gezegd dat het allemaal wat gewelddadig was. Wel ja, maar die martelingen en executies hebben dan ook echt plaatsgevonden, waarom dit dan verbloemen? Slechts drie afleveringen, maar daardoor werd het verhaal niet uitgemolken. En echt fantastische acteerprestaties, niet alleen van Kit Harrington en Liv Tyler.
  • Ondertussen ben ik ook begonnen met Tabula Rasa, zoals de rest van Vlaanderen denk ik ^^. Ik zit nog maar 2 afleveringen ver en het integreert me wel. Het doet me momenteel vooral denken aan het boek (en bijhorende film) ‘Before I go to sleep’ van S.J. Watson.

Melodie

  • De nieuwe Stan Van Samang natuurlijk. Ook al hoor ik hem liever in het Engels, in tegenstelling tot de rest van Vlaanderen ^^.
  • En dit nummertje, waar ik niet eens goed van weet wie het zingt, geeft me ook altijd heel wat energie. She got horns like a devil, pointed at me and there’s nowhere to run from the fire she breathes. 

Gedachten

  • Deze maand zat ik een weekje in Sevilla en mijn gedachten gingen dus vooral naar genieten. Ik was even vergeten hoe fijn vakantie is. Momenteel is het dan weer eerder stressen nu de eindejaarsdrukte op het werk is aangebroken. Het zal veel te snel kerst zijn.
  • Verder vind ik dat ik te weinig doe met mijn oude artikels. Vroeger deed ik al eens een throwbackske op mijn Facebookpagina, maar nu staat mijn oude content wat te verstoffen.

Terugblikken

Dus breid ik deze rubriek uit met ’terugblikken’ waarin ik telkens een tweetal oudere artikels in de kijker zet. Misschien zit er nog wel iets leuks bij dat je nog niet hebt gelezen of gewoon nog eens wil lezen 😉

  • Vorig jaar schreef ik dit herfstige persoonlijke postje. Een terugblik op BAS en mijn eerste jaar aan het werk. Dat lijkt allemaal immens lang geleden. En dit jaar is het een vrije rustige herfst in het hoofd, hoera!
  • Ondertussen zijn we al bezig met de choreo’s voor het dansoptreden van dit jaar, maar een half jaar geleden was ik volop bezig met repeteren voor de show en schreef ik er voor het eerst een stukje over.

Wat doe jij met je oude content?

P.S. Een op het nachtkastje teruglezen? De vorige postjes uit deze reeks vind je hier.

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #3

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Deze maandelijkse rubriek doet me daarnaast heel erg beseffen hoe snel de maanden voorbijvliegen. Het is alweer midden oktober!

Letters

  • NIEUWSFLASH: deze maand haalde ik mijn reading challenge. Ik las dus nu al 25 boeken! En ook het aantal bladzijden en het gemiddelde aantal pagina’s per boek van vorig jarig zijn ondertussen verbroken. Beste leesjaar ooit. Nu al.
  • De boeken uit de vorige update zijn ondertussen alweer een tijdje uit. In de tussentijd las ik als 25ste boek een nieuwe Jane Austen, want project klassiekers moet natuurlijk ook verder gezet worden. Northanger Abbey vond ik gelukkig heel wat beter dan Emma en Mansfield Park.
  • Renaissance Italië is één van mijn favoriete periodes om over te lezen, maar in België vind je maar weinig boeken die zich hier afspelen. In de bib nam ik dus maar een boek mee van Sarah Dunant, queen of de renaissance, waarvan ik al wat boeken had gelezen. Dit keer geen verhaal met personages die echt hebben bestaan, maar een klooster in de 15de eeuw als historische context. Adellijke meisjes werden namelijk vaak tegen hun wil naar zo’n klooster verbannen omdat de ouders geen bruidsschat konden betalen. Ik vond dit haar beste verhaal tot nu toe en een aanrader voor iedereen, ook voor wie niet vaak historisch leest. In ongenade heet het boek in het Nederlands.
  • Ondertussen lees ik het 5de deel uit de Saxon Stories (The burning land) van Bernard Cornwell. Voor wie de BBC serie The Last Kingdom heeft gekeken: dit zijn de boeken waarop de serie is gebaseerd. Ik zit ondertussen al wat verder met Uthred en zijn strijd tegen de Denen. En het blijft boeiend geschreven, met veel ironie en fantastische veldslagen. Toch ook maar eens een andere serie van Cornwell beginnen lezen.
  • Mijn treinboek is er een van Ammaniti. Mijn eerste boek van Italiaanse hand. Op aanraden van Leen, want Ammaniti is haar lievelingsschrijver. Tot nu toe iets heel anders dan ik normaal lees, maar het boeit me wel enorm. En hij schrijft ontzettend vloeiend, benieuwd hoe ‘Ik haal je op, ik neem je mee‘ afloopt!

Beelden

  • Geen nieuwe series op dit moment. Het is uitkijken naar de Gunpower serie op BBC met Kit Harrington in de hoofdrol (start op 21 oktober) en de documentaireserie over Elizabeth I haar adviseurs (ook BBC en 23 oktober).

Melodie

  • Ik koop normaal nog regelmatig een CD-album, maar nu was het echt al heel lang geleden. Enfin, de komende maand zal Beautiful Trauma van P!nk on repeat staan en niet veel anders vrees ik.

Gedachten

  • Binnen drie weken trek ik naar het nog zonnige Sevilla. Dus ben ik wat bezig met dit tripje voor te bereiden, zij het wat beperkt. Ik wil mij laten verrassen. Sowieso kijk ik er enorm naar uit. Want vakantie was schaars dit jaar. Heb jij nog een gouden tip voor Sevilla? Laat het dan zeker weten in de comments!
  • Ik speel er ondertussen al wel even mee om misschien een rubriek te wijden aan geschiedenis: interessante gebeurtenissen of personen en mijn kijk daarop. Vaak geïnspireerd door boeken, documentaires en tv-series. Het is zowat het enige aspect van mijn interesses dat nog niet zwaar aanwezig is op de blog. Al hebben jullie ondertussen wel al door dat ik vaak praat over historische fictieboeken en series in deze update ^^. Wat denken jullie, goed idee?

Las jij nog iets bijzonders de laatste tijd? En heb je misschien een goede serie die mijn verslaving terug kan doen opborrelen? 

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #2

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd?

Letters

  • Tussen de vorige en deze update las ik nog 2 andere boeken. Ja, ik ben echt in een zware leesperiode. Het tweede deel over Caesar van Conn Iggulden was de moeite en de handleiding van Kelly over bullet journaling (cadeautje voor mijn verjaardag) inspireerde me heel erg. Nu alleen nog zelf aan de slag gaan! Reviews zijn zoals altijd te vinden op Goodreads.
  • Momenteel lees ik een boek van Alison Weir. Zij is een historicus met expertise in Tudorgeschiedenis en schrijft sinds enkele jaren ook fictieboeken over deze periode. Ze is nu een reeks aan het uitbrengen over alle vrouwen van Henry VIII, maar voor ik deze wil aankopen wou ik even checken of haar schrijfstijl überhaupt iets voor mij is. In de bib was het aanbod van haar boeken teleurstellend klein. Het werd uiteindelijk The Lady Elizabeth, over de jonge Elizabeth I van Engeland. Sommige passages hebben mij tot nu toe al echt geraakt, anderen hebben me al serieus met mijn ogen doen rollen om alle clichés die ze gebruikt. Ik ben er dus nog niet echt uit wat ik ervan vind!
  • Op de trein lees ik mijn eerste Murakami, toch wel wat uit mijn comfort zone. Het werd Spoetnikliefde, een niet al te dik boekje. Nog maar net in begonnen dus moeilijk om al een mening te geven. Maar ik ben benieuwd!

Beelden

  • Het nieuwe TV-seizoen in Vlaanderen is begonnen. En eigenlijk boeit het me amper. Ik zit even in een tv-dipje. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er best goede programma’s tussen zitten. Maar even geen interesse hier.
  • Op BBC zenden ze op zondagavond de verfilmingen uit van de boeken van Robert Calbraigh, oftewel J.K. Rowling, over de cases van privédetective Cormoran Strike. Normaal niet zo mijn ding, maar Tom Burke en Holliday Grainger spelen de hoofdrollen en ik ben nogal fan van beide acteurs. De cases kijken lekker weg en zo moet ik die boeken alvast niet meer lezen 😀
  • Verder herbekijk ik seizoen 2 van Versailles. Alleen al voor de kostuums en het decor.

Melodie

  • Veel Imagine Dragons momenteel. Eigenlijk vind ik dat echt wel een goede band. On repeat.
  • De nieuwe 30 Seconds To Mars is uit en het is weer een schot in de roos. Zo’n typische meekweelsong zoals we van Jared Leto en co gewoon zijn. ‘Walk on water’ heet de nieuwe single.

Gedachten

  • Beetje chaos momenteel. Er is wel wat ongoing allemaal op het werk. En september is traditioneel druk. Vorig jaar schreef ik een post om de chaos wat te drukken en deze is opnieuw best relevant, ook voor mezelf.
  • Op zoek naar het ideale boekje en de structuur voor mijn bullet journal. Stilletjes aan ga ik de stap wel echt zetten #workinprogress

De vorige ‘Op het nachtkastje’ kan je hier nalezen. Wat zijn jullie aan het lezen, luisteren, kijken of denken momenteel?

Processed with VSCO with g3 preset

Op het nachtkastje #1

Jawel, weer een doordeweeks bericht. Wen er maar aan. Ik introduceer vandaag namelijk een nieuwe maandelijkse rubriek. Ik wou begin dit jaar ook aan blog improvement doen en ben er gewoonweg nog niet aan toe gekomen. Ik had ‘blog improvement’ ook totaal niet gespecificeerd toen. Ik zou vanalles kunnen doen met deze blog, maar heb besloten om gewoon de frequentie van artikels stilletjes aan op te voeren. Dat betekent dat er vanaf nu een 5de bericht per maand bijkomt!

Hier vertelde ik dat ik niet meteen recensies zou schrijven op de blog, maar wel iets meer wou doen met andere boekige updates. Zo is op het nachtkastje geboren…

In deze rubriek vertel ik jullie wat er leeft tijdens dat spreekwoordelijke laatste uur voor ik ga slapen. Welke boeken ben ik aan het lezen? Aan welke series ben ik hooked? Welke nummers luister ik momenteel? En speelt er nog iets anders door mijn hoofd? In de eerste plaats focus ik dus op mijn to-be-read-stapel, maar daar hoeft het niet te stoppen.

Ok, here we go.

Processed with VSCO with g3 preset

Letters

  • In de naam van de roos – Umberto Eco: Ja, ik wil wat meer de boeken gaan lezen die op alle toplijstjes staan. Dit is zo’n boek en het is dan nog een historische roman, kon niet fout gaan toch? Wel, ik ben ondertussen meer dan halfweg en ik heb gemengde gevoelens. Het verhaal op zich is meer dan ok, maar die schrijfstijl… Soms zijn er ontzettende interessante filosofische gesprekken aan de gang, op een ander moment boeit de discussie me totaal niet. Er worden zoveel woorden aan iets gewijd dat ik denk dat dit boek veel korter kon. En dat hoor je uit de mond van iemand die korte boeken niet graag leest!
  • The girl in the glass tower – Elizabeth Freemantle: Ik lees altijd twee boeken tegelijk, een voor thuis en een in de trein. Mijn treinboek is er eentje in het Engels, van een schrijfster die mij bij haar debuut heeft omver geblazen. Het is een boek over Arabella Stuart, die een tijdje werd gezien als troonopvolgster van Elizabeth I. Ik weet weinig over haar leven en het boek leest weer vlot. Ik denk dat ik deze nog inwissel als thuisboek om langere periodes te lezen. Ik wil dat boek gewoon als een dekentje rondom mij wikkelen.
  • Een interview met Peter Broeckx, papa van Stig Broeckx, in Bohamontes (ja, ik ben er eindelijk in begonnen). Ik was heel erg aangegrepen door het ongeval van Stig. Zijn vooruitgang blijft nogal uit de media, waar Peter duidelijk zijn (gegronde!) redenen voor heeft. Aangrijpend verhaal, waaruit heel veel hoop blijkt.

Beelden

  • De zomerperiode is echt rot om tv-addict te zijn. Of toch in België. Gelukkig is er de BBC die de afgelopen maanden seizoen 3 van Poldark uitzendde. De laatste aflevering is ondertussen achter de rug en God wat was het weer goed. Heel wat nieuwe personages (en dus nieuwe ships, Morwenna en Drake, anyone?), spanning, romantiek en actie. Ben je nog niet aan deze serie begonnen? Dan moet je dat nu doen!
  • Verder kijk ik nog een historische serie… in het Russisch. Ja echt! Ok, met Nederlandse ondertitels, maar je hoort wel dat heerlijke taaltje. De serie heet Catherine The Great en gaat over het leven van Catherina De Grote (Deuh ^^). Een beetje traag (en politiek correct vanuit Russisch standpunt), maar ik ben aan de laatste afleveringen en het begint echt te spannen. Hooked!

Melodie

  • Mijn all-time jeugdidool heeft na 5 jaar eindelijk nieuwe muziek klaar. Ik heb het over P!nk en haar eerste nummer van het nieuwe album (13 oktober!) is afgelopen week uitgekomen. Het heet ‘What about us’ en heeft (gelukkig!) een typisch P!nkgehalte, al is het minder vrolijk dan normaal haar eerste singles van een album steeds zijn. Maar ik kan het mij al voorstellen wanneer het publiek dit live zal meebrullen… Haar tekst is weer on point en haar stem, tja, wie zingt er eigenlijk beter? Je kan What About Us hier beluisteren.

Gedachten

  • De post over perfectionisme, controledrang en loslaten heeft me heel erg aan het denken gezet, het was moeilijk deze neer te pennen. Ik kreeg echter zoveel reacties binnen van mensen die zich hier totaal in herkennen en dat deed eerlijk gezegd heel erg deugd!
  • Een andere gedachte die door het hoofd spookte tijdens het verlengde weekend: ‘Aan welke hype moet meedoen?’ Starten met een bullet-journal? Aan de slag met handletteren? Podcasts luisteren (ik heb alvast een app gedownload…)? Toch maar weer wat online courses gaan volgen (ik heb eindelijk de cursus over HTML & CSS afgerond ondertussen)? Verder met online yoga (hoewel les 1 van Yoga with Adriene geen succes was)? Ik wil nog wel wat meer aan persoonlijke ontwikkeling en self-care gaan doen, maar ik weet precies niet goed waar te beginnen… Er zijn zoveel hypes momenteel. Alle input en tips zijn welkom!

Zo, dat was de eerste ‘op het nachtkastje’! Fijn om te lezen? Wat zijn jullie aan het lezen, luisteren, kijken of denken momenteel?