Close

Londen #7: Daguitstap naar Hampton Court

Londen is een stad van vele gezichten. Het statige Westminster, het alternatieve Shoreditch, de levendige city, het gekke Camden,… En dan heb ik het nog niet over de vele prachtige parken of de interessante musea. Ook de omgeving net buiten Londen biedt een grote hoeveelheid aan bezienswaardigheden en toffe daguitstappen. Ik verbleef 5 dagen in deze stad en had dus voldoende tijd om met de verschillende wijken kennis te maken en jullie te overstelpen met tips.

Ik weet het, ik stop maar niet over Londen. Maar het heeft zo’n ontzettende indruk op mij gemaakt en Wonderland is nu eenmaal ook een belangrijke rubriek op deze blog. Dus ik ben nog niet uitgepraat, binnenkort trouwens alweer tips over een ander tripje ^^.

Enfin, Hampton Court heeft het meeste indruk op mij gemaakt van alles wat we gezien hebben tijdens die 5 dagen. Want dit was helemaal mijn ding. Die indruk laat mij nooit meer los. En ik ga terug. Sowieso.

P1070259

Even wat geschiedenis: Hampton Court Palace?

Hampton Court Palace is een paleis (deuh ^^) dat stamt uit de Tudorperiode. Het wordt wel eens het Versailles van Londen genoemd. Volledig terecht vind ik (ik ben wel nog niet in Versailles geweest ^^). Origineel gebouwd door Cardinal Wolsey kwam het na diens dood in handen van Henry VIII, je weet wel, die met zijn zes vrouwen. Henry breidde het paleis uit en het werd zijn favoriete buitenverblijf wanneer bv. de pest weer zijn intrede deed in Londen en Whitehall Palace te gevaarlijk werd.

Zijn derde vrouw, Jane Seymour, beviel er van zijn langverwachte zoon, Edward, en de baby kreeg er een fantastisch doopfeest. Koningin Jane stierf er wel 2 weken later in het kraambed. Zijn 5de vrouw, Catherine Howard, werd er dan weer gearresteerd en liep door de hal achter Henry aan om hem te smeken dit niet te doen. Alleen was Henry al lang vertrokken. Catherine pleegde overspel en werd later onthoofd. Er wordt gezegd dat haar geest ’s nachts nog steeds ronddoolt in die befaamde hal van Hampton Court. Maar Catherine’s geest is drukbezet, want ook in The Tower, waar ze werd onthoofd, zou ze komen spoken. Ik ben op beide plaatsen geweest en heb Catherine jammer genoeg niet ontmoet ^^.

P1070404

So far, so good. Later werd dit een paleis van eerst de Stuarts en daarna de Hannover koningen. Vooral William III  breidde het paleis nog wat uit. Vandaag is het geen officiele koninklijke residentie meer.

Het paleis is zeer mooi bewaard gebleven en geeft een prachtig en zelfs uniek beeld van de architectuur en het leven tijdens de Tudors. De tuinen zijn enorm groot en doen je wat wegdromen. Het oudste doolhof van Europa ligt ook in de tuinen en biedt een leuke afwisseling met de musea binnenin.

Hoe geraak je er?

P1070365Hampton Court ligt aan de Themes nabij Richmond. Klinkt ver, maar je raakt er heel makkelijk. Je kan namelijk in het Waterloo Station in Londen een rechtstreekse trein nemen. Op die manier ben je er in een half uur. Ook op de trein kan je gebruikmaken van je Oyster Card (hoe handig is dat, een kaart voor bus-metro-trein en je betaalt enkel voor de ritten die je echt doet – taking notes NMBS?), het zijn dan 6 zones. Treinen in het Verenigd Koninkrijk zijn privaat georganiseerd, voor deze reisweg moet je bij de South-western railway zijn. Treinen in de UK rijden ook gewoon op tijd (is dat blad bijna vol, NMBS?) en er zijn voldoende treinen van en naar het paleis. Er zijn zelfs voldoende zitplaatsen. I rest my case.

Tickets voor een dagje kosten ongeveer 19 pond voor toegang tot het paleis, de tuinen en het doolhof. Voor die prijs ben je zeker 3/4 van een dag zoet. Je kan het doen op minder tijd, maar dan zal je keuzes moeten maken.

Mijn indrukken

Langs buiten is het paleis al indrukwekkend. Op het binnenplein heb je de befaamde klok en de architectuur is best speciaal. Uiteraard was ik het meest geïnteresseerd in het Tudorgedeelte. Er is een tentoonstelling over de jonge Henry VIII, het paleisgedeelte van Henry zelf en je kan de keukens uit die periode bezoeken. De kapel (waar je Henry VIII’s kroon kan bekijken) was ook echt de moeite!

Daarnaast heb je nog het gedeelte van William III en Mary waar je een mooie inkijk krijgt in waarvoor elke ruimte werd gebruikt. Ook over hun leven (dat voor mij vrij onbekend was) wordt voldoende verteld. Ten slotte is er in verschillende kamers een uitgebreide kunstcollectie die tentoongesteld wordt. Alleen binnen kan je je dus al een paar uur vermaken.

P1070398

En dan de tuinen, we waren er nog vroeg in de lente waardoor nog niet alles in bloei stond, maar het was echt wel groot en mooi allemaal. Op het einde doken we het doolhof in op zoek naar het midden. Niet enorm groot, maar wel goed om je oriëntatie even te verliezen ;).

In Hampton Court kan je ook op verschillende plaatsen iets eten en dat is helemaal niet duurder dan ergens anders. Alle delen staan trouwens mooi aangegeven en je krijgt een plannetje, zo ben je zeker dat je niets mist. Er staan overal ook mensen in traditionele kledij die je zeker om uitleg kan vragen. Het is dus een fijne daguitstap die je ook met kinderen kan doen. Naast de doolhof is in de zomer de Magic Garden geopend, een wonderlijke speeltuin.

DSC_0507

Waar ik The Tower Of Londen te druk en te lawaaierig (en overvol jongeren zonder respect) vond om mij nog echt verbonden te voelen met de plek, had ik dit in Hampton Court minder. Ja, er zijn veel bezoekers. Maar het is er zo groot dat je je toch alleen voelt. Op de drukste plaatsen binnen (vooral aan de kapel had ik de indruk) mag je maar in 1 richting lopen (waar ik vriendelijk op werd gewezen toen ik terug wandelde om een reisgezel te zoeken ^^). Maar bv. in de kamers van de Hannovers waren wij en een ander koppel de enigen op een bepaald moment en vonden de wachters in de verschillende kamers (er staat er 1 in elke kamer!) het fijn dat er eens iemand passeerde ;).

Hampton Court Palace leeft ook echt. Je kan er regelmatig terecht voor concerten, toneelstukken en ze doen aan re-enactments van de Tudorperiode. Echt, als ik in de buurt zou wonen, ik nam een abonnement.

Valt het op dat ik enthousiast ben? Hampton Court Palace is een dikke aanrader voor al wie into geschiedenis, paleizen à la Versailles en mooie tuinen is.

Meer tips voor Londen vind je hier.

Had jij al eens van dit paleis gehoord? En welk kasteel/paleis vind jij een aanrader om te bezoeken?

Londen #6: het koninklijke Westminster

Londen is een stad van vele gezichten. Het statige Westminster, het alternatieve Shoreditch, de levendige city, het gekke Camden,… En dan heb ik het nog niet over de vele prachtige parken of de interessante musea. Ook de omgeving net buiten Londen biedt een grote hoeveelheid aan bezienswaardigheden en toffe daguitstappen. Ik verbleef 5 dagen in deze stad en had dus voldoende tijd om met de verschillende wijken kennis te maken en jullie te overstelpen met tips.

Voor wie had gedacht dat ik stilaan wel was uitgepraat over Londen… Het spijt me, maar ik heb nog altijd enkele wijken niet behandeld. Met een nieuwe citytrip in zicht steek ik dus even een tandje bij. Vandaag vertel ik iets meer over misschien wel het bekendste deel van de wereldstad: Westminster. Note: deze keer wat meer geschiedenisfeitjes dan anders #historynerd.

Koninklijke residenties

Westminster is de plek in Londen met heel wat officiële regeringsgebouwen en de plek waar al eeuwen koningen worden gekroond. Weetje: het is “pas” sinds Willem De Veroveraar (1066) dat Westminster hiervoor in gebruik is, daarvoor was het hof van de Koning gevestigd in Winchester.

Ten tijde van de Tudors stond er een immens paleis langs de Themes, Whitehall Palace. Het was eigenlijk een stad op zichzelf, jammer genoeg brandde dit paleis bijna volledig af. Enkel Banqueting House staat nog recht (stevig gerestaureerd wel). History fact: dit is ook de plaats waar Charles I, als enige Engelse koning uit de geschiedenis, werd onthoofd. Je kan Banqueting House bezoeken, dat staat op het lijstje voor de volgende keer.

P1070249

Met je rug naar Banqueting House kan je de huidige koninklijke residentie bijna ruiken. Buckingham Palace heeft niet echt meer een intro nodig. Het is er ontzettend druk, en dan waren we er heel wat uren na de wisseling van de wacht… Maar toch heeft het wel wat indruk gemaakt. Ik had het iets kleiner verwacht, zo midden in het centrum. Fijn om even een halt te houden, wat foto’s te nemen en dan vooral verder te trekken naar een wat minder drukke plek.

P1070226.JPG

Beestjes spotten in St James Park

Tussen de Themes en Buckingham Palace ligt St James Park. Het is een kleiner parkje, zeker vergeleken met Hyde Park of Regent’s Park. Maar eigenlijk vond ik dit echt wel een heel mooi parkje. Je hebt fijne bruggetjes over het water die opnieuw een uitzicht bieden op Buckingham, of op de Horse Guards. Er zitten ook allerlei diertjes: zwanen, eenden en natuurlijk eekhoorns. Het was in St James dat ik echt zware connectie had met een eekhoorn, ik zweer het! 😉

P1070238.JPG

Big Ben & The Houses of Parliament

P1070253Via St. James wandel je richting The Themes, onderweg kan je langs de Horse Guards en nog enkele andere statige regeringsgebouwen wandelen. Ook kan je kiezen om even langs 10 Downing Street, het huis van de eerste minister, te passeren. Toen wij er waren had mevrouw May het nogal druk en was de straat afgesloten. We waren er namelijk in maart de week na de eerste aanslag op Westminster Bridge.

Uiteindelijk kom je dan uit bij het bekendste monument van Londen: de Big Ben. Het is meteen ook de plek die overloopt van de toeristen die allemaal (tevergeefs) een selfie proberen nemen met het bovenste deel van de toren. De toren zelf heet de Elizabeth Tower trouwens, het is de klok die Big Ben als naam heeft gekregen.

Momenteel is de klok in restauratie, maar het loont de moeite om ook even ’s avonds terug te keren om de verlichte versie te zien. Steek ook zeker even de rivier over richting The London Eye om het regeringsgebouw van de overkant te bekijken (ook handiger om het op foto te krijgen). The London Eye zelf deden we trouwens niet. Vonden we veel te duur en te lang aanschuiven voor wat het was, dan is The Sky Garden een beter alternatief.

Westminster Abbey

P1070455Bij de Big Ben vind je ook de bekendste kerk van Londen, samen met St Pauls, terug. Westminster Abbey is de plaats waar sinds 1066 alle Engelse koningen en koninginnen gekroond werden. De laatste kroning dateert van 1953, toen Elizabeth II de troon besteeg. Er liggen ook heel wat bekende vorsten en personen (Geoffrey Chaucer, Charles Darwin, Isaac Newton…) begraven. Je kan de kerk uiteraard bezoeken, op donderdagavond zelfs voor de helft van de prijs. Ik had niet zo’n kerkgangers bij mij ;), dus voor deze (en St Pauls) moet ik nog eens terug!

 

Meer Londen?

Krijg je niet genoeg van deze metropool? Alle hotspots kan je terugvinden in mijn Foursquare lijstje. Mijn vorige blogs over Londen kan je hier teruglezen.

Londen #5: het alternatieve Shoreditch

Londen is een stad van vele gezichten. Het statige Westminster, het alternatieve Shoreditch, de levendige city, het gekke Camden,… En dan heb ik het nog niet over de vele prachtige parken of de interessante musea. Ook de omgeving net buiten Londen biedt een grote hoeveelheid aan bezienswaardigheden en toffe daguitstappen. Ik verbleef 5 dagen in deze stad en had dus voldoende tijd om met de verschillende wijken kennis te maken en jullie te overstelpen met tips.

Ik had niet meteen Shoreditch als nummer 1 op mijn lijstje staan, maar aangezien we er 5 dagen waren hadden we wel voldoende tijd om deze regio te verkennen (en de wijk stond gelukkig wel op de lijst van een vriendin). Uiteindelijk bleek dit ook voor mij een schot in de roos te zijn. Moest ik morgen terug gaan naar Londen zal Shoreditch onmiddellijk de plek zijn waar ik naar terugkeer. Ik was een beetje overweldigd en daar heeft de tour die we volgden zeker aan bijgedragen.

P1070878

Alternative walking tour

Wandelen door Shoreditch is een goed idee om de wijk te verkennen. Maar je loopt natuurlijk het gevaar niet veel verder dan Brick Lane te komen en bepaalde toffe zaken te missen. Daarom boekten wij op voorhand een begeleide wandeling via deze website. We kozen de standaard Alternative London Walking Tour’, maar ze hebben nog heel wat andere formules. De tours zijn niet gratis, maar volgen het principe ‘pay what you want/can’ zodat niemand wordt uitgesloten om een wandeling te volgen. De wandeling duurde een kleine 2 uur.

P1070883.JPG

De gidsen zijn soms zelf street artists die de inkomsten van deze tours nodig hebben om hun werk verder te zetten. Zo was onze gids Lily een Parijse die naar Londen is vertrokken om ervaring op te doen. De tour begint aan het standbeeld van de witte geit op Spitalfields Market en trekt daarna richting Brick Lane en omgeving.

East Londen heeft niet meteen de beste reputatie. Shoreditch grenst aan de wijk waar vroeger Jack The Ripper actief was en nog steeds is dit de armste buurt van de grootstad. Het fijne aan de tour vond ik dan ook dat we wat geschiedenis kregen over het ontstaan van Shoreditch en de verschillende immigrantenstromingen. Mijn innerlijke geschiedenisnerd werd onmiddellijk wakker.

Daarna stop je bij allerlei street art werken en krijg je uitleg over de kunstenaar en hoe het werk tot stand is gekomen. Lily kende de street artists vaak persoonlijk en liet zelf haar werk even zien. Het gaat allemaal veel verder dan puur graffiti of muurschilderingen. Het allerleukste is dat je tijdens de tour een nieuwe blik aanneemt. Je leert omhoog kijken of letten op de details, of je herkent een tweede werk van een kunstenaar van zojuist omdat de gids je op zijn typische stijl heeft gewezen.

Nog steeds loop ik hier in België over straat en moet ik aan de tour denken omdat ik dingen zie terugkomen. Uiteindelijk zijn we niet echt verder geraakt dan de straten rond Brick Lane (wat ik op voorhand wel had verwacht), maar toch heb je het gevoel dat je meer hebt gezien dan wanneer je doelloos zou gaan rondstruinen.

DSC_1003

Ironisch is dat Shoreditch, het armste deel, net naast de rijkste financiële kantoren van Londen ligt. Stilletjes aan zijn die bedrijven en banken aan het uitbreiden richting Brick Lane, dat trouwens heel toeristisch is geworden (zij het met hier en daar nog een ruig kantje). Het resultaat? De echte alternatieve mensen trekken verder weg en Shoreditch is voortdurend in verandering. De foto hierboven is al jaren een plek waar street artists zich laten gaan, maar zal binnen een dik jaar verdwijnen omdat er plaats gemaakt moet worden voor een kantoorgebouw. De authentieke plekken verdwijnen langzaam maar zeker. Over 5 jaar zal Shoreditch waarschijnlijk niets meer zijn dan een toeristische attractie (een beetje zoals Camden dat nu al is, daarover later meer).

Met andere woorden: ik raad aan om Shoreditch nu nog zeker en vast op je lijstje te zetten en je open te stellen voor deze wijk, die niet meteen de meest aantrekkelijke uitstraling heeft, maar wel nog authentiek is, voor zolang het nog duurt… Ik heb zeker genoten van de wandeling!

Uitblazen na de tour?

Dat mag geen probleem zijn! In en rond Brick Lane vind je heel toffe originele eet- en drinkplekjes, alsook tweedehandskledingzaken. Wij ploften neer in de chocoladebar ‘Dark Sugars‘ voor een explosie aan smaken. Met chocolade scoor je bij mij natuurlijk altijd ^^.

Meer Londen? 

Alle hotspots kan je terugvinden in mijn Foursquare lijstje.

Mijn vorige blogs kan je hier teruglezen:

Londen #4: Supertip: The Sky Garden

In mijn vorige update over Londen schreef ik al dat als je één tip moest onthouden voor je eigen bezoek aan deze hoofdstad het de Sky Garden moet zijn. Maar wat is dat nu voor een beest? Wel, de Sky Garden is een relatief nieuwe attractie in Londen. Ik las er voor het eerst over bij Hand Luggage Only (nog een toptip trouwens) en probeerde het dit voorjaar zelf uit.

Je kent het wel: je gaat op citytrip en daar hoort natuurlijk een prachtig uitzicht over de stad bij. In Rome neem je de treden naar de top van de Sint-Pietersbasiliek, in Boedapest beklim je de Gellertberg en in Londen leken The Shard of The Londen Eye de ideale opties. Ware het niet dat je bij beiden al snel heel wat geld kwijt bent (respectievelijk 26 en 22 Britse pond ). Vond ik echt wel wat te duur.

DSC_0781.JPG
Deze foto is door mijn vriendin ter plaatse gemaakt. Hij komt dus niet van de website. Geef toe, het is een plaatje! 

Maar The Sky Garden brengt redding. Je klimt naar de 55ste verdieping (met de lift uiteraard) en geniet van een prachtig uitzicht over de Themes en alle bekende gebouwen die daarrond liggen (The Tower of Londen, Saint Pauls, Big Ben,…).

Klinkt goed? Wel het enige wat je moet doen is op voorhand online (via deze website) een dag en tijdslot kiezen om je gratis tickets te boeken. Je gaat dan op het gekozen tijdstip naar het gebouw (het ligt vlakbij zowel The Tower als de Millennium Bridge en omgeving). Daar moet je even door de veiligheidscontrole (wat trouwens heel vlot gaat!) en kan je de lift nemen naar de top. In principe mag je maar een uur boven blijven, maar ik heb niemand weggejaagd zien worden. Ze werken met die tickets om een volkstoeloop te vermijden natuurlijk.

P1070616

Je kan pas maximum drie weken op voorhand tickets boeken en de uren zijn nogal snel volgeboekt. De Sky Garden begint stilaan populair te worden. Ga je binnenkort naar Londen en wil je dit niet missen? Zet dan best drie weken voor je vertrekt een reminder in je agenda om tickets te bestellen.

Is het dan ook echt een tuin? Ja eigenlijk wel, bovenaan kun je een hapje eten en drinken (het spreekt voor zich dat dit niet het goedkoopste plekje van Londen is) en alles is ingekleed met (tropische) planten. Vooraan heb je dus een uitzicht vanop een balkon buiten, maar achteraan heb je ook nog heerlijke zitbanken met een zicht om u tegen te zeggen. Dus ook zeker even de moeite nemen om binnen alles te verkennen.

Heb jij al eens van The Sky Garden gehoord? 

Londen #3: het levendige Southwark

Londen is een stad van vele gezichten. Het statige Westminster, het alternatieve Shoreditch, de levendige city, het gekke Camden,… En dan heb ik het nog niet over de vele prachtige parken of de interessante musea. Ook de omgeving net buiten Londen biedt een grote hoeveelheid aan bezienswaardigheden en toffe daguitstappen. Ik verbleef 5 dagen in deze stad en had dus voldoende tijd om met de verschillende wijken kennis te maken en jullie te overstelpen met tips.

Ik gaf eerder al tips voor Kensington en omgeving. Vandaag zet ik mijn must-sees in het bekendste deel van de stad op een rijtje. Londen City! Dit stadsgedeelte wordt ook vaak Southwark genoemd. Southwark is eigenlijk het gedeelte aan de overkant van de Themes waar je onder andere de City Hall en Borough Market vindt en dat via verschillende bruggen verboden is met The City. Ik had het gevoel dat ze dit stadsdeel momenteel ook nog heel erg aan het opwaarderen zijn, zo waren ze er een extra metro- of treinlijn aan het leggen.

Tower Bridge

We begonnen ons dagje in The City met een bezoek aan The Tower Of Londen. In dit artikel gaf ik al een heleboel tips om deze historische site te verkennen. Vanuit de Tower heb je steeds een prachtig zicht op de iconische Tower Bridge. Deze brug heet dus niet Londen Bridge zoals velen denken. De Londen Bridge is de groene brug die je kan nemen om naar Borough Market te gaan.

P1070540.JPG

Net zoals in Boedapest met de Kettingbrug had ik er op voorhand niet zoveel van verwacht, want het is tenslotte toch maar een brug. Toch stond ik opnieuw met open mond te kijken naar de grootsheid van dit bouwwerk. Ik moet het gaan toegeven: ik vind bruggen fascinerend. There, I said it.

Voor het beste zicht op Tower Bridge ga je best eerst vanaf The Tower Of Londen de brug voorbij. Je hebt daar een kleine haven met cafeetjes (St. Katherine’s Docks). Het is er heerlijk rustig en je kan er de tijd nemen om de Tower Bridge mooi op de foto te krijgen.

Smullen bij Borough Market

Als je de brug over bent kan je nog even links het straatje Shad Thames induiken. Wij hadden na een bezoekje aan de Tower wel wat honger gekregen dus gingen we richting SouthwaP1070557rk Cathedral, waar Borough Market zich schuilhoudt. Onderweg loop je langs de City Hall (een soort glazen ei met een leuk parkje ervoor!) en de welbekende Shard, één van de hoogste gebouwen in Londen waar je kan betalen voor een prachtig uitzicht. Sinds kort is er echter een gratis alternatief met The Sky Garden.

Ik had op voorhand wat schrik dat goedkoop en lekker eten een uitdaging zou worden in Londen. Wel, ga gewoon naar de vele foodmarkten en dat probleem is opgelost. Ik vond Borough Market de max! Veel volk, maar nooit dat het echt stoort. Ik had alleen immens last van keuzestress, want werkelijk alles zag er lekker uit!

P1070585

Met een volle maag en bv. een ijsje van geitenmelk in de hand loop je deze keer wel over de Londen Bridge weer naar de City. Onze volgende stop was LeadenHall Market, blijkbaar bekend van Harry Potter, maar echt gewoon een prachtige markthal. Die kleuren, ik was fan!

Hierna trokken we naar de Sky Garden, waar we op voorhand een tijdstip voor hadden moeten kiezen. De Sky Garden is een gebouw van 55 verdiepingen, even hoog als The Shard ongeveer, waar je gratis(!) naar boven mag. Ik ga hier nog een apart artikel aan wijden, maar dit is echt de beste tip die ik je kan geven! Doen!

Millennium Bridge & omgeving

Na ons hoogtebezoek staken we de Themes nog één keer over, deze keer via de voetgangersbrug, ofwel de Millennium Bridge. Fun fact: deze brug werd geopend in 2000 bij de overgang naar een nieuw millennium (deuh ^^), maar moest al snel weer sluiten omdat hij te hard wiebelde. Ondertussen is hij heel stabiel (ik heb het getest ^^) en is het vooral een leuke manier om de rivier over te steken en rond te kijken. Je ziet namelijk alle hoogtepunten van Londen vanop deze brug!

P1070680De Millennium Bridge verbindt de prachtige Saint Paul’s Cathedral (waar Lady Di trouwde) met Tate Modern (dat we een dag later ook bezochten, hierover vertel ik je nog wel eens wat meer). Je kan St Paul’s bezoeken of beklimmen, maar daar hadden wij de tijd niet voor. Ik vond het evenwel een prachtig gebouw waar we enkele keren zijn rondgelopen en het uitzicht vanaf het einde van de Millennium Bridge op de koepel is fenomenaal (ik kreeg instant Rome feelings, al is de Sint-Pieter nog van een ander niveau natuurlijk!).

Aan de overkant kan je dus niet alleen moderne kunst spotten in de oude brouwerij, maar staat ook Shakespeare’s Globe. Dat is een reconstructie van het originele theater waarin tijdens de 16de eeuw de stukken van Shakespeare voor het eerst gespeeld werden. Je kan nog steeds gaan kijken in het houten theater en net zoals vroeger zijn er zitplaatsen voor de elite en goedkopere staanplaatsen voor ‘het gepeupel’ ;). Wij waren er buiten het hoogseizoen en dus stonden er geen stukken geprogrammeerd, een volgende keer wil ik er zeker één gaan zien. Een rondleiding kan ook, maar die vonden wij persoonlijk te duur.

P1070694.JPG

Chocolade salami

The City is het meest drukke gedeelte van Londen, zeker ’s avonds. Het is ook, samen met Westminster, het meest toeristische. Om ’s avonds gezellig en betaalbaar te eten kan het al eens zoeken zijn. Wij belandden op een gegeven moment in Smithfield (waar vroeger o.a. misdadigers geëxecuteerd werden door ze openbaar te verbranden – een gezellige buurt is dit doorheen de geschiedenis eigenlijk nooit geweest ^^) waar je nog wel een aantal originele eetplekken vindt. Polpo is zo’n plek. Het is een soort Italiaans tapasrestaurant, met een eenvoudig maar lekkere kaart. Het voordeel van de niet zo grote hoofdgerechten is dat er plaats over is voor dessert! Wat dacht je van een nutella pizza of chocolade salami , een chocoladedessert dat er effectief uitzag als chocolade, I kid you not!

Ik besef dat ik hier waarschijnlijk vooral voor de hand liggende plekken heb vermeld, maar dit zijn wel allemaal musts als je eens in Londen bent. Doorheen onze trip hebben we ook enkele meer geheime plekken en parkjes ontdekt, ook in the city, hierover ga ik nog een aparte post schrijven, maar enkele plekken en al degene hierboven heb ik alvast toegevoegd aan mijn Foursquare lijstje.

Hebben jullie nog tips voor Londen die ik vergeten ben?

Londen #2: Terug in de tijd met The Tower

Wie mij een beetje kent weet dat ik een ontzettende geschiedenisnerd ben. Ik kijk daarom ook vooral series met een historisch tintje, lees fictieboeken over mijn favoriete periodes & zet af en toe een documentaire op. Het is met voorsprong de Engelse (koninklijke) geschiedenis die me zo ontzettend boeit. Als je dan weet dat The Tower Of London zowel een paleis, gevangenis & als executieplaats is geweest, waar zelfs verschillende koninginnen hun hoofd hebben verloren,  begrijp je waarom ik er absoluut naartoe moest tijdens mijn tripje naar Londen.
P1070489

Praktisch

Eerst & vooral: de Tower is niet goedkoop. Om een beetje geld te besparen raad ik aan om op voorhand online tickets te bestellen. Ik dacht dat we zo bovendien ook de rij konden ontwijken (de Tower is een drukbezochte attractie in Londen), maar ook je online tickets moet je inwisselen tegen echte tickets en dit aan de groepticketloketten. Vergeet dit niet! Wij hebben tweemaal aangeschoven omdat we het niet wisten.

De Tower is open vanaf 10u (en niet 9u zoals hier en daar staat aangegeven, ook dat hebben we geleerd uit ondervinding ^^). Omwille van de drukte ga je ook best vroeg in de ochtend. Om alles te bekijken en eventueel de tour te volgen reken je best een drie à viertal uur.

Beefeather Tour

P1070500Binnen is er veel te zien. Elk half uur is er een begeleide tour die je gratis kan meepikken (verzamelen hiervoor doe je aan de ingang). De gids is een “Beefeather”, of Yeoman Warder, dat zijn de bewakers van de Tower uitgedost in traditionele kledij. Een Yeoman Warder is in dienst van The Queen en je moet een hele militaire carrière afleggen om dit te kunnen worden. Veel Beefeathers en hun gezin hebben zelfs hun intrek in de Tower zelf (hoe geweldig moet dat wel niet zijn).

De tour duurt ongeveer drie kwartier en nadien ben je alvast ingeleid en weet je wat je waar kan gaan bezichtigen. De reden dat ik de tour absoluut wou volgen is omdat je alleen zo in de kapel van Tower mag, waar onder andere Anne Boleyn & Catherine Howard begraven liggen. De Beefeather maakte ontzettend veel mopjes en weet de geschiedenis goed te brengen. Te goed, want soms klopte hij bepaalde dingen op of verzon hij gewoon stukken, zoals bij de executie van Catherine Howard. Mijn innerlijke nerd schreeuwde het even uit van “dat klopt niet!”, maar men wil het publiek gewoon amuseren. Volg de tour dus zeker voor het amusement, maar neem zijn woorden met een korreltje zout.

Kroonjuwelen en bloederige Towers

Na de tour kan je ook de binnenkant gaan bezichtigen. Veel bezoekers kopen puur een ticket voor de Kroonjuwelen die er tentoongesteld staan. Wij hebben dit natuurlijk ook meegepikt en ja het glimt en glittert allemaal mooi. De Kroonjuwelen zijn sterk bewaakt, blijven stilstaan en foto’s nemen mag niet, maar als je er bent moet je het gezien hebben natuurlijk. In the White Tower is er een tentoonstelling van allerlei wapens (inclusief het laatste gebruikte schavot!) en harnassen van de befaamde Engelse koningen.

P1070513
The White Tower

De hoogtepunten voor mij waren Traitor’s gate, de ingang waarlangs gevangenen (ook Anne Boleyn) binnenkwamen en vaak nooit meer buitenkwamen. De Bloody Tower waar de verdwenen prinsjes hebben vastgezeten (je weet wel Edward en Richard waarvan ze nog steeds niet weten wat er met hen gebeurd is) en de Oxford Tower waar onder andere Thomas More heeft vastgezeten en waar je inscripties van gevangenen kon bekijken. Er is in ieder geval genoeg te zien!

I’ve come here to die

DP1070524e meeste gevangenen werden trouwens buiten de Tower, op de heuvel (Tower Hill) terechtgesteld. Een paar uitzonderingen, waaronder Anne Boleyn, Catherine Howard & Margaret Pole vonden hun dood op de binnenplaats (Tower Green). Je vindt er een gedenkplaat met hun namen op. Ik ben echt heel hard into de Tuderperiode en de gedachte dat Anne Boleyn op die plaats haar laatste woorden (die ik overigens vanbuiten ken) heeft uitgesproken maakte me stil.

Voor mij was de Tower dan ook een emotionele rollercoaster. Jammer genoeg was ik precies een beetje de enige. Het is er zo ontzettend druk en het loopt er vol luide kinderen en grote groepen tieners dat ik de sereniteit een beetje miste om er volledig in op te kunnen gaan. Het is een beetje een dierentuin geworden, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik probeerde me heel hard voor te stellen hoe het vroeger daar allemaal geweest moet zijn, maar dat is ontzettend moeilijk met al dat lawaai. Die rust had ik de dag ervoor wel gevonden in Hampton Court Palace.

Ik heb absoluut geen spijt dat ik de Tower heb bezocht, het gebouw staat er al vanaf de 11de eeuw en heeft een indrukwekkende geschiedenis. Het is allemaal mooi bewaard gebleven, maar de authenticiteit is natuurlijk wel een beetje verdwenen ondertussen.

Mijn vorige tips voor Londen lees je hier. Ik bewaar de leukste plekjes ook in deze lijst op Foursquare.

Ben jij al in de Tower Of London geweest?

Londen #1: het chique Kensington

Londen is een stad van vele gezichten. Het statige Westminster, het alternatieve Shoreditch, de levendige city, het gekke Camden,… En dan heb ik het nog niet gehad over de vele prachtige parken of de interessante musea. Ook de omgeving net buiten Londen biedt een grote hoeveelheid aan bezienswaardigheden en toffe daguitstappen. Ik verbleef 5 dagen in deze stad en had dus voldoende tijd om met de verschillende wijken kennis te maken en jullie te overstelpen met tips.

Vandaag vertel ik wat meer over het boutique Kensington (wordt vaak ook Knightsbridge of Chelsea genoemd). Hier vind je de chiquere hotels terug en ook heel wat monumenten en gebouwen die gelinkt zijn aan koningin Victoria en haar man Albert.

Hyde Park

Ons hotel lag vlakbij Hyde Park dus dit was een logische eerste stop. Hyde Park is één van de grotere parken van Londen. We hebben zelfs niet heel het park gedaan, zo groot is het! Bovenaan vind je de Italian Gardens, compleet met fonteinen en een mooi uitzicht op het grote meer.

P1070122.JPG

De hoofdbezienswaardigheid in het park is het Kensington Palace. Hier is koningin Victoria opgegroeid en werd ze opgehaald wanneer ze op 18-jarige leeftijd de troon besteeg. Ook Lady Di heeft hier een hele tijd gewoond toen ze prinses was.

P1070128.JPG

Het paleis is nog steeds in gebruik. Het is namelijk één van de huidige residenties van prins William & Kate Middleton. Wie wil kan de binnenkant van het paleis bezoeken, wij zijn er gewoon even rond gewandeld. Je vindt er ook de prachtige Kensington gardens en een orangerie. 

P1070136.JPG

Royal Albert Hall

Wanneer je Hyde Park langs de onderkant verlaat kom je bij het Albert Memorial. Hoewel het een gearrangeerd huwelijk was werden Victoria & Albert echt verliefd. Ze kregen samen immers 9(!) kinderen. Bij de plotse dood van Albert droeg Victoria voor de rest van haar leven zwarte rouwkleding en liet ze onder andere dit gouden monument oprichten.

P1070153.JPG

Prince Albert kijkt hier uit op de indrukwekkend Royal Albert Hall. Hier heeft de wereldtop van de muziek reeds opgetreden en worden vooral eerder klassieke voorstellingen opgevoerd. Werkelijk een prachtig gebouw om even rond te lopen.

P1070165.JPG

Ga je van het concertgebouw recht naar beneden dan kom je uit op de Exhibition Road. Hier vind je hersenvoer in overvloed met het Science Museum, het National History Museum & het Victoria & Albert Museum. Voor ieder wat wils dus en denk eraan dat in Londen alle staatsmusea gratis te bezoeken zijn.

Honger gekregen? Dan loop je Exhibition Road nog wat verder naar beneden, daar vind je een leuk pleintje met allerlei eettentjes. Wij lunchten bij Brown & Rosie, lekker & betaalbaar. De overige eetplekjes werden ook aangeraden door mijn reisgids. Een slechte keuze maak je hier dus niet.

Holland Park

Na het eten wilden we naar Holland Park voor de Kyoto Garden. Wij deden dit te voet en wandelden zo door meerdere villawijken en ook schattige Mews, oftewel kasseistraatjes. Kensington is echt wel de chique buurt van Londen.

Holland Park zelf vond ik wat tegenvallen. Er is heel wat onder constructie momenteel. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan de Dutch Garden, met veel kleurrijke tulpen bij elkaar. Doorheen het park vind je ook een aantal tamme pauwen. Eigenlijk echt vreemd, hoeveel dieren wij gezien hebben tijdens deze citytrip. Dat is toch het laatste wat je verwacht in zo’n metropool.

P1070178.JPG

Het hoogtepunt van het park is de Kyoto Garden, opgedragen aan de slachtoffers van de kernramp in Fukushima. Het is een echte klassieke Japanse tuin, een oase van rust. Heel mooi aangelegd ook, alleen wat klein. En ik denk dat dit vooral later in de lente en in de herfst een plaatje moet zijn.

Dus Holland Park zou ik vooral inlassen als stop met de metro (de halte heet Holland Park en dan is het nog amper 5 minuten wandelen) om even de Japanse tuin in te duiken en wat uit te rusten.

Krijg je niet genoeg van boutique Londen, ga dan naar de wijk Notting Hill (bekend van de gelijknamige film). Deze buurt hebben we niet bezocht, maar staat absoluut op het lijstje voor een volgende keer.

Mijn travel tips op Foursquare

Wil je mijn reistips bewaren voor je volgend tripje naar Londen? Dat kan via deze handige lijst op Foursquare. De komende tijd wordt deze zeker nog aangevuld met toffe plaatsen en eetplekjes voor de andere wijken.

Ben jij fan van het chique Kensington? Wat vond jij de leukste wijk in Londen? 

Londenaar voor 5 dagen

Tijdens de laatste week van maart bracht ik 5 dagen door in de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. Binnenkort overlaad ik jullie met reistips voor deze geweldige stad. Maar vandaag wil ik het even hebben over wat me is opgevallen aan het Londense leven. Want hoewel je enkel even het kanaal moet oversteken heeft Londen toch een iets andere cultuur en aanpak dan ons klein Belgenlandje. Het is dan ook één van de grootste steden in Europa (en voorlopig nog van de EU ;)).

P1070906.JPG

Als Londenaar voor 5 dagen vielen me dus meteen een aantal zaken op.

  • Dat ze in Londen met de auto langs de linkerkant rijden dat wist ik. Het is dus even wennen dat je in de andere richting moet kijken bij het oversteken. Maar waar ik niet had bij stilgestaan is dat dit ook op andere vlakken een invloed kan hebben. Bij een trap bijvoorbeeld. Aan welke kant loop je dan? Het viel me op dat Londenaars de linkerkant nemen. Op een roltrap volgen ze dan weer wel ons patroon en is rechts stilstaan en links stappen. Het wordt pas echt verwarrend wanneer je de trap neemt met nog een hele hoop andere toeristen die ook niet weten welke kant te nemen.
  • Wat dat oversteken betreft. Mijn nummer 1 frustratie in Londen was hoe lang een licht voor voetgangers rood kan blijven. Maar echt minutenlang! Ook al staat daar zo’n bakje om op te duwen. In België wordt het dan meteen groen, in Londen maakt dat blijkbaar geen verschil. Aan de lichten kan je trouwens ontdekken hoe lang bepaalde toeristen al in Londen zijn. De eerste dag wacht je namelijk nog braaf en trek je je wenkbrauwen op bij die Londenaars die gevaarlijk door het rood lopen. De 5de dag ben je daar zelf al zo’n pro in geworden dat je wachtende toeristen gewoon uitlacht ^^
  • Wil je wachttijd aan de lichten vermijden dan neem je de metro. En die heet daar Tube of Underground (wat op zich een duidelijke naam is ^^). Opvallend daar is dat alles op tijd vertrekt (het kan niet overal zo slecht geregeld zijn als in België). En dat ze aan de lompe mensen onder ons denken want “mind the gap” enal 😉

P1070739.JPG

  • De spits in de metro is ook echt een beleving. Mensen springen nog tussen de deuren wanneer deze al aan het sluiten zijn en je oefent best een paar potjes Twister om goed lenig en verdraaid in de metro te kunnen staan. En waar moet je in godsnaam naar kijken met al die mensen tegen je aan geplakt?
  • Wij namen ook een keer een trein en een bus (we moesten toch echt eens op zo’n rode dubbeldekker gezeten hebben). Treinen zijn daar privaat georganiseerd. En je raadt het nooit: geen vertragingen, alles verliep vlot. Er was ook overal veel personeel aanwezig om alles in goede banen te leiden. De Lijn en NMBS lezen jullie mee?
  • Ze gaan daar dus allemaal in pak of geklede outfit naar het werk hé. Toch iets waarvan ik het niet jammer vind dat het in België anders is.
  • De pubcultuur vind ik daar persoonlijk geweldig, alleen is het een beetje vreemd dat vanaf het moment dat droog is, iedereen buiten staat met zijn biertje in de hand. Nog strak in het pak ,want deze mensen komen recht van het werk. Echte afterworkdrinks dus, vooral op donderdag en vrijdag had ik de indruk. Bij ons zal je niet snel een massa mensen op straat zien staan met glazen (en geen plastieken bekertjes) bier (of zelfs champagne) voor een café.
  • In elk restaurant hadden ze trouwens een aangepaste menukaart voor mensen met een allergie. Misschien is dat daar een verplichting, maar het zo fijn om met zekerheid te weten dat een bepaald gerecht safe is. In Belgische restaurants kijken ze nog altijd vreemd op bij het woord lactose-intolerant (want lactose dat is enkel melk toch? Nope, nope, nope!) en met gluten weten ze al helemaal geen raad.
  • De mensen zijn daar vriendelijk, zowel tegen elkaar als tegen toeristen. Ook wanneer je in de metro door alle drukte op elkaar botst zeggen ze sorry. Kunnen wij in Vlaanderen nog iets van leren.

Ken jij nog opvallende verschillen tussen België en onze buurlanden?

London calling: jouw travel tips?

In de rubriek Wonderland geef ik jullie regelmatig reistips: van de lekkerste adresjes, typische en minder typische highlights tot praktische tricks om het meeste uit je vakantie te halen. Het laatste jaar was er van vakantie echter niet veel sprake. Stockholm was een leuk tussendoortje, maar voelde door de drukte met BAS niet echt aan als vakantie. Een paar dagen in Nederland dienden vooral om mij nog even mentaal voorbereiden op mijn eerste job.

Maar nu ik recht heb op die eerste paar weken betaald verlof, wil ik daar optimaal van genieten. En dus boekte ik met een paar vriendinnen een langverwacht citytripje naar London. Ik ben gek op Engeland (oké oké Verenigd Koninkrijk ^^) en haar geschiedenis, toch zal dit mijn eerste bezoek aan dit land zijn. Ik ben dus vrij excited.

P1070015.JPG

Een trein en hotel (niets al te speciaals trouwens, gewoon goede ligging) hebben we al vastgelegd. We verbijven 4 nachten en dus 5 volledige dagen in de Engelse hoofdstad.  Verder staat alles nog open. Wat research leert me dat het echt prioriteiten stellen zal zijn, er is zoveel te zien en te doen. Het is ook niet allemaal even goedkoop. We moeten dus beslissen wat we echt de moeite vinden (of gewoon nog een paar keer teruggaan ^^).

Verzot op de koninklijke geschiedenis als ik ben, staat de Tower of London en ook Hampton Court Palace (iets buiten de stad) op mijn lijstje. Allebei activiteiten waarvoor we meteen in onze portefeuille moeten tasten. Verder wil ik gewoon rondstruinen door de verschillende wijken van de stad, de typische bezienswaardigheden niet overslaan, picknicken in één van de parken, genieten van een uitzicht (of twee), eens een (gratis) musea binnenspringen én lekker eten. En dan misschien een West End show meepikken, als er nog budget over is.

De komende tijd gaan we beginnen plannen, want over 5 weken is het zover. Voor één keer wil ik de rollen dus eens graag omdraaien. Wat vind jij de must-sees, must-do’s, must-eats in Londen? Hidden-gems die je wil delen? Hoe heb jij er geld bespaard? Wat zijn handige websites/blogs/reisgidsen?

Ik ben alvast benieuwd naar jullie comments!